۱۳۸۹ بهمن ۱۳, چهارشنبه

آن سوی حاکمیت ولایت ( 4 )


جای خالی تشکل های مستقل صنفی

زیر گرفتن هفده کارگر در کارخانه ایران ناسیونال توسط یک کامیون، کشته شدن 4 نفر و زخمی شد سیزده نفر، چشم ها را بسوی جامعه ی کارگری گرداند . قست های رنگی این گزارشات از این وبلاگ و خبر چنین است :

روزنامه اطلاعات :

تاريخ خبر: پنجشنبه 7 بهمن 1389- 22صفر1432 -27ژانویه 2011- شماره 24956

سانحه رانندگي درايران خودرو جان4كارگر را گرفت

به گزارش ايكوپرس؛ در ساعت 23 و30 دقيقه سه‌شنبه شب يك دستگاه كمپرسي حامل بار در حال ورود از در شماره 9 ايران خودرو بود كه بر اثر بي‌احتياطي با شماري از كاركنان اين شركت برخورد و سبب كشته شدن 4 نفر و زخمي شدن 13 نفر از كاركنان اين شركت شد.

به گزارش واحدمركزي خبر، به گفته شاهدان،‌ اين حادثه در زمان ورود کارگران شيفت شب کارخانه روي داد. بعد از اين حادثه شماري از کارگران کارخانه به شرايط سخت کار اعتراض کردند.

کارگران تاسيس يک تشکل کارگري را براي حمايت از حقوقشان در کارخانه ايران خودرو خواستار شدند. برخي از کارگران در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزي خبر به کار اجباري در ايام تعطيل مانند روز اربعين به شدت اعتراض داشتند.

* اسامي كشته‌شدگان

اسامي درگذشتگان اين حادثه از اين قرار است: ولي‌الله رحماني، فرزند رمضان؛ مصطفي خضري، فرزند حسين؛ سعيد شفيع‌خاني، فرزند عزيز؛ ميرمحسن حسيني، فرزند ميريعقوب."

این هم فیلم تظاهرات کارگران در کارخانه ایران ناسیونال :


ادامه جریان:

" ایلنا: به‌دنبال وقوع حادثه شب گذشته برخورد كاميون در كارخانه ايران خودرو كه به كشته و زخمي شدن جمعي از كارگران اين كارخانه منجر شد؛ اتحاديه پيش كسوتان جامعه كارگري بيانيه اي صادر كرد.

به گزارش ايلنا، متن بیانیه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به مناسبت حادثه دلخراش کشته و زخمی شدن تعدادی از کارگران ایران خودرو در اربعین حسینی به شرح ذيل است:

در روز تعطیل رسمی – اربعین حسینی که باید مسلمانان در حال عزاداری باشند، مهمترین و بزرگترین کارخانه خودرو سازی ،کارگران را سر کار می برند و در حوالی نیمه شب تریلری که معلوم نیست به چه دلیل کنترلش خارج می شود تعداد زیادی کارگر را کشته و زخمی می کند چه کسی مقصر است !؟

چه کسی باید پاسخ گو باشد؟ آیا می توان جان انسانهایی که هر یک سر پرست یک خانواده بوده اند را بازگرداند؟ آیا می توان جواب قانع کننده ای برای آنها داشت؟ تا کی باید منتظر وقوع چنین حوادثی باشیم.

مقصر مدیریت کارخانه است که کارگران را در شب اربعین حسینی به سر کار می کشاند؟ یا مقصر راننده تریلر است که نتوانسته خودرو خود را کنترل کند، یا اشکال ازتریلربوده که شاید مشکل فنی داشته و ترمزها به موقع عمل نکرده،هر چه که باشد مهم این است که در پی این حادثه دل خراش جان انسانهایی که قصد داشتند شبانه کار کنند گرفته می شود و تعداد قابل توجهی هم زخمی و روانه بیمارستان می شوند.

به یاد مي‌آوریم کارگران معدنی در شیلی را که در زیر زمین حبس شده بودند و طی چند ماه کار شبانه روزی همه آنها سالم از فاصله صدها متر زیر زمین سالم بیرون آورده شدند در آن حادثه رئیس جمهور شیلی حاضر و ناظر عملیات نجات بود، اما در ایران بارها معادن و کارخانجات ما دچار حادثه می شوند و تعدادی از کارگران جان می بازند و رسانه های ما در حد گفتن یک حادثه کوچک از آن می گذرند و مسئولی راجع به آن کنجکاوی نمی کند، بیانیه ای حداقل به بهانه دلجویی از کسی صادر نمی شود انگار این گونه وقایع طبیعی است و اگر اتفاق نیافتد اشکال دارد اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری مراتب تاسف و تاثر خود را از حادثه شب گذشته اعلام و به خانواده های متوفی تسلیت می گوید و برای بازماندگان صبر و سلامتی آرزو می کند و منتظر است ببیند وجدان های بیدار چه توضیحی برای این حادثه دارند آیا سوالی طرح می شود؟ آیا تحقیقی صورت می گیرد؟ و در نهایت آیا صادقانه علت وقوع حادثه به افکار عمومی گفته می شود و هزاران آیا های دیگر....

پايان پيام:
1389/11/6 - 16:19      کد خبر : 176606



در همین روز :

" انفجار در کارخانه ذوب فلزات مشهد 2 کشته بر جاي گذاشت

خراسان - مورخ چهارشنبه 1389/11/06 شماره انتشار 17757

سيدخليل سجادپور - طي يک انفجار مهيب و آتش سوزي در يک کارخانه ذوب فلزات شهرک صنعتي مشهد درابتدا يک نفر کشته و ۴نفر ديگر مجروح شدند.... ۴ مجروح اين حادثه نيز به مرکز درماني منتقل و تحت مداوا قرار گرفتند.دکتراسحاقي رئيس مرکز فرماندهي عمليات اورژانس مشهد عصر ديروز از قول پزشکان بيمارستان امام رضا(ع)به خراسان گفت:يکي از مجروحان بر اثر شدت سوختگي جان باخت وحال 2مجروح نيز وخيم است ... رئيس ايستگاه ۲۹ آتش نشاني افزود: بررسي هاي کارشناسي بيانگر آن بود که انفجار در داخل سوله اي در انتهاي خط توليد و قسمت کوره ذوب فلزات «شمش آلومينيوم» رخ داده است که اين انفجار موجب آتش گرفتن مواد قابل اشتعال در اطراف محل انفجار شده است. "


دو ماه پیش :

جمعه 26 آذر 1389 - ساعت 15:45

شماره خبر: 100893868434

به دليل ريزش مجدد معادن كرمان سرنوشت معدنكاران همچنان در ابهام

جام جم آنلاين: در حالي‌كه چهار روز قبل به دليل ريزش مجدد معادن كرمان چهار معدنچي در عمق 600 متري معدن زغالسنگ هجدك گرفتار شدند پس از خارج كردن جسد يك نفر از آنها سرنوشت سه معدن كار ديگر در هاله‌اي از ابهام است.

به گزارش مهر، در حاليكه ظهر روز سه‌شنبه هفته گذشته بر اثر ريزش مجدد معادن زغالسنگ هجدك در شهرستان راور چهار معدنچي اين معادن بار ديگر دچار سانحه شدند همچنان داستان اين سانحه ادامه دارد و حضور خانواده‌هاي معدنكاران در محل و نگراني آنها تداعي گر معدنكاران شيليايي است...

نكته قابل تامل اين‌كه گروه ايمني وزارت صنايع و معادن كه به صورت زميني به سمت اين معدن در حال انتقال بودند در ميانه راه دچار حادثه شده اند و هم اكنون اعضاي اين گروه امدادي و كارشناسان در يكي از بيمارستانهاي كرمان بستري شده‌اند.

شمال استان كرمان در شهرستانهاي زرند، راور و كوهبنان داراي معادن غني زغالسنگ است كه هزاران نفر از مردم اين مناطق در اين معادن در حال اشتغال هستند اما پس از واگذاري معادن زغالسنگ كرمان به بخش خصوصي و عدم رعايت نكات ايمني و استانداردها در برداشت زغالسنگ كارگران معادن كرمان طي دو سال اخير شاهد سوانح زيادي بوده اند به طوريكه قريب به سي نفر تاكنون در معادن زغالسنگ كرمان جان خود را از دست داده اند و دهها نفر نيز مصدوم شده‌اند.

دليل عمده اين سوانح در معادن كرمان عمق بسيار زياد معادن زغالسنگ كرمان، عدم توجه صاحبان معادن در خصوص رعايت نكات ايمني و همچنين بهره برداري از رشهاي سنتي براي استخراج زغالسنگ است.

سيد جواد منصوري ...مهم‌ترين دليل بروز سوانح در معادن كرمان را استخراج به روشهاي سنتي دانست و خواستار استفاده از روشهاي نوين روز شد.


چند وقت پیش:

ماجراي معدن اشكيلي در ابهام

ایلنا: با گذشت نزديك به پنج روز از وقوع حادثه ريزش معدن اشكيلي كرمان هنوز هيچ خبري جديدي در خصوص معدنچيان گرفتار منتشر نشده‌است.

....پيشتر در جريان ريزش معدن اشكيلي كرمان پنج نفر از كارگران معدنچي به نام‌هاي حسين گريكي‌پور 28 ساله، طيب وليان 25 ساله، مسلم نجفي 25 ساله و حسين يزديزاده 25 ساله در زيز آوار گرفتار شدند.

اين حادثه ساعت 10صبح روز سشنبه 25 آذرماه و درمنطقه هجتك كرمان روي داد و به گفته عباس كاربخش دبيراجرايي خانه كارگر كرمان تاكنون جسد طيب واليان توسط گروه امداد از زير آوار خارج شده است.

سازمان پزشکی قانونی : 



و این هم چکیده گزارش روزنامه ی خراسان در مورد حوادث کارگری :

" حوادث ناشي از کار به عنوان سومين عامل مرگ و مير در جهان مطرح است و اين عامل در ايران بعد از تصادفات رانندگي، به عنوان دومين عامل مرگ و مير گزارش شده است. هرچند برخي از کارشناسان بر اين عقيده اند که بخشي از آمارهاي حوادث شغلي، تا زماني که نيروي کار صدمه ديده در يکي از مراجع قانوني شاکي نشود، همچنان پنهان مي ماند. از سوي ديگر بعضي از کارشناسان معتقدند که با بررسي علل و عوامل اين مشکل، مي توان با تعريف صحيح از رابطه بين کارفرما و کارگر در چارچوب قانوني، دغدغه هاي ناشي از حوادث شغلي آشکار و پنهان را کاهش داد.ولي اين که به چه دليل حوادث ناشي از کار در حال افزايش است، کارشناسان سه عامل مهم را در اين قضيه دخيل مي دانند.

در وهله اول فقدان مهارت لازم در کارگران و نگذراندن دوره هاي آموزشي متناسب با شغل.

دوم، کاهش تعداد کارگران توسط کارفرما و افزايش ساعات کار هر کارگر و خستگي زياد و افزايش تعداد خطاها و کاهش دقت کارگران و

سوم احساس عدم امنيت شغلي در کارگران و باز کاهش دقت کار."


حوادث ناشي از کار در حال افزايش است

خراسان - مورخ چهارشنبه 1389/11/06 شماره انتشار 17757   نويسنده: عظيمي


گرچه آمار درستی از سوانح و مرگ کارگری نداریم، آمار کشته های حوادث رانندگی طبق اطلاعیه ی پزشکی قانونی

" بيش از 19 هزار کشته در تصافات 9 ماهه امسال بوده است. "


به این ترتیب ما اگر در اعدام ها کشور دوم دنیاییم ، در مورد مرگ و میر کارگران ناشی از حوادث کار از رتبه ی جهانی یک پله بالاتر ایستاده ایم.

اگر کارگران اتحادیه های مستقل داشته باشند می توانند کارفرما – دولتی و خصوصی – را مجبور به رعایت موازین ایمنی کنند.

اگر کارگران اتحادیه های مستقل داشته باشند می توانند با گرفتن امکانات، آموزشگاه های لازم را ایجاد کنند.

اگر کارگران اتحادیه های مستقل داشته باشند می توانند حق بیکاریشان را از سازمان تامین اجتماعی بگیرند و به این ترتیب نگرانی در مورد بیکاری باعث اتفاقات این چنینی نمی شود. این آخرین گزارش بابت برداشت دولت از جیب کارگران را بخوانید:

" ایلنا: دبير اجرايي خانه كارگر استان قزوين گفت: مديرعامل صندوق تامين اجتماعي بايد به دنبال راهكارهاي اجرايي اخذ 20هزار ميليارد تومان بدهي دولت به اين صندوق باشد.

عيدعلي كريمي در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بيان اينكه در مصاحبه جديد مديرعامل صندوق رقم بدهي 20هزار ميليارد توماني دولت به اين صندوق نصف اين مبلغ اعلام شده است، افزود: بايد وي صراحتا جواب دهد اين مبلغ يك شبه چگونه نصف شده است.

وي با اشاره به اينكه اين 20 هزار ميليارد تومان از سرمايه بيمه‌شدگان تامين اجتماعي است، خواستار جديت سازمان در گرفتن حق‌الناس شد.

رئيس سابق كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار استان قزوين با اشاره به سخن مديرعامل صندوق براي ارايه بسته 120هزار توماني به يك ميليون و 400هزار بازنشسته در پايان امسال گفت: اگر وي بتواند سود بدهي 20هزار ميليارد توماني را از دولت بگيرد، هر ماه مي‌تواند يك بسته 120هزار توماني بي‌منت به بيمه‌شدگان بدهد.

كريمي در ادامه با اشاره به ادعاهاي پر سروصداي مديرعامل صندوق تامين اجتماعي گفت: بهتر است حافظي با گرفتن طلب سازمان از دولت و تحول در ساختارها، مشكلات را حل كند.

1389/11/1 - 10:24:00    کد خبر : 175504




می بینید جمهوری ولایت فقیه فقط به بلعیدن درآمدهای نفتی اکتفا نکرده:

" نماینده شیراز با تاکید بر اینکه جمع این تخلفات مبلغی بالغ بر ۷/۱۱ میلیارد دلار می‌شود، ادامه داد: مسئولان دیوان محاسبات کشور عدم واریز این مبلغ به صندوق را ناشی از کاهش درآمد دولت اعلام کردند و گفتند دستگاه مجریه برای پر کردن ردیف بودجه ۱۱ میلیارد را به این حساب نپرداختند."



از پرداخت کارگران و کارفرماها به صندوق تامین اجتماعی، برای دوران بیکاری کارگران ، هم برداشت می کند.

بی جهت نیست که جمهوری ولایت با هرگونه تشکل صنفی مستقل، مخالف و نظارت بر کارش را نمی پذیرد. دستاورد چنین حاکمیتی:

فقدان مهارت لازم ، خستگی های زیاد روانی ناشی از محیط کار، و نگرانی های کارگران از امنیت شغلی شان می باشد.



----------------------------------------------------------------------

آن سوی حاکمیت ولایت 3 – اعتیاد در مدارس



هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();