۱۳۸۹ بهمن ۲۹, جمعه

امید های تازه


به روز شده: 08:04 گرينويچ - جمعه 18 فوريه 2011 - 29 بهمن 1389

به نوشته یک روزنامه بریتانیایی گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران خواستار منع تیراندازی به سوی مردم شده اند.

روزنامه دیلی تلگراف، چاپ لندن، در گزارشی با عنوان "سپاه پاسداران ایران به خودداری از تیراندازی متعهد می شود" نوشته است که شماری از افسران ارشد سپاه پاسداران ایران در نامه ای به فرمانده کل این سپاه از او خواسته اند تضمین دهد به آنان دستور تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان مخالف داده نخواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است که این گروه از افسران سپاه پاسداران نامه خود را خطاب به سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه، نوشته و از او خواسته اند که به واحدهای سپاه پاسداران و همچنین نیروهای بسیج دستور دهد از تیراندازی به سوی مردم در جریان تجمع های مخالف دولت خودداری کنند.

به نوشته این روزنامه، این نامه را جمعی از فرماندهان ارشد واحدهای سپاه در تهران، قم، اصفهان و تبریز امضا کرده اند و نسخه هایی از آن به طور گسترده در میان اعضای سپاه توزیع شده است.

امضاکنندگان از فرمانده کل سپاه پاسداران، که فرماندهی نیروی بسیج را هم برعهده دارد، خواسته اند تا "با استفاده از اختیارات خود، به بسیجیان دستور دهد تا در ماموریت بعدی، باتوم های خود را در خانه بگذارند."

دیلی تلگراف می افزاید که در بخشی از این نامه صراحتا آمده است: "ما به مردم خود قول می دهیم که هرگز به سوی برادرانمان که در صدد ابراز اعتراضات مشروع علیه سیاست ها و رفتار رهبران کشور هستند تیراندازی نمی کنیم و به ضرب و شتم آنان نمی پردازیم."

گزارش روزنامه دیلی تلگراف در حالی منتشر می شود که در پی برگزاری تظاهرات اعتراضی روز 29 بهمن در تهران و چند شهر دیگر، اوضاع در ایران عادی به نظر نمی رسد و دعوت متقابل حکومت و همچنین برخی گروهها مخالف برای برگزاری تظاهرات دولتی و اعتراضی، نگرانی هایی در مورد برخورد خشونت بار با معترضان به دنبال آورده است.

به نوشته این روزنامه، دیپلمات های غربی در تهران صحت این نامه را تایید کرده و گفته اند که متن آن در اختیار آیت الله علی خامنه ای، رهبر، و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری هم قرار گرفته است اما از پاسخ به آن گزارشی در دست نیست.

این روزنامه می افزاید که ارسال چنین نامه ای نشانه بروز شکاف در میان فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است که از آنان به عنوان نظامیان پایبند به ایدئولوژی حاکم و رهبری حکومت نام برده می شود.

مقامات و منابع رسمی جمهوری اسلامی در مورد این گزارش هنوز اظهار نظری نکرده اند.





روز یکشنبه اول اسفند، روز پاسداشت فدائیان راه آزادی، درستی یا نادرستی این خبر معلوم می شود.

اگر این خبر راست باشد، سپاه می خواهد پلیس را پیشمرگ خودش کند.

هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();