۱۳۹۷ آبان ۷, دوشنبه

مهم ترین مشکل امروز جامعه ایران چیست؟



چقدر با نظر اساتید و راه حل های ارائه شده موافقید؟ 

گروهی از اساتید علوم اجتماعی با ریاست جمهوری دیداری داشته اند که بخش کوتاهی از آن را جناب آقای دکتر فراستخواه در تلگرامشان گذاشته اند که می توانید آن را اینجا بخوانید: 


مطالب زیر خلاصه نظرات این اساتید است. چقدر با این نظرات و راه حل ها موفقید؟

۱ - هادی خانیکی - استاد دانشگاه علامه طباطبایی : 

مساله امروز ما ضعف همبستگی اجتماعی است.

راه حل :، 
طراحــی و اجــرای یــک گفت وگــوی واقعــی و اجتماعــی و افق گشــایی در برابر ابهام عمومی نســبت به آینده؛ این یعنی عزم اینکه همه چگونه با هم آینده روشن را بوجود آوریم.
۲ - مقصود فراشتخواه
دانشیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
به نظر من مساله اصلی جامعه ایران هنوز همچنان شکاف ملت و دولت است. موانع ساختاری و رویه های زیادی متاسفانه اجازه نمی دهد که ملت - دولت به صورت اجتماعی ساخته شود و توسعه پیدا کند! 
راه حل :
میان دانش اجتماعی و منظر دولت شکاف جدی وجود دارد و امکان سیاستگذاری بر اساس تحقیقات علوم اجتماعی و نگاهی تخصصی و علمی به مسائل جامعه هنوز در ایران به وجود نیامده است. برای ایجاد امکان چنین گفتگویی قدم های موثری باید برداشته شود.  
۳ - سید حسین سراج زاده 
رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: 
سال ۵۳ چند پژوهش پیمایشی و موردی در باره جامعه ایران انجام شد و بر اساس داده های آن پژوهش عالمان اجتماعی و جامعه شناسان تصویری از و ضعیت جامعه و مشکلات و چالش های ارائه کردند و هشدارهایی دادند اما آن هشدارهاو آن صداها شنیده نشد. ما بسیار امیدواریم این نشنیدن ها امروز تکرار نشود.
راه حل :
صدای مطالبات مردم را بشنوید! 
سرخوردگی از بی توجهی به مطالبات جدی مردم برای اصلاح و تغییرات بنیادین می تواند به فرسایش سرمایه اجتماعی این رویکرد و این نیرو یعنی رویکرد اصلاحی برای تغییر و بهبود لطمه بزند.    
۴- علی جنادله 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی 

با فرسایش تعمیم یافته سرمایه اجتماعی روبرو هستیم. 

در نظر سنجی که در بین شهروندان تهرانی در اواخر شهریور ماه انجام شده، میزان اعتماد و امید شهروندان به توانایی شخصیت های مختلف نظام… در جهت برون رفت از اوضاع نابسامان فعلی از ده درصد تجاوز نمی کرد،

راه حل : 

ایشان راه حلی ارائه نکرده است اما نوشته است: 
بدین ترتیب نیروها و اقشاری همچون زنان، جوانان، قومیت ها و اقشار محروم که تا کنون جریان های عمده سیاسی را به نمایندگی برای پیگیری مطالباتشان پذیرفته بودند، به این نتیجه رسیده اند که خود به صورت مستقل دست به کنشگری بزنند.

۵ - علی اکبر تاج مزینانی 

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی 

در سیاست های اجتماعی دولت بازاندیشی کنید.

یکی از مهمترین مسائل اجتماعی کشور در حال حاضر سطح بالای نابرابری اجتماعی و اشکال گوناگون کنار گذاری اجتماعی است که پیامدهای مهمی در زمینه فرسایش همبستگی اجتماعی و نارضایتی اجتماعی  دارد.

مهم ترین سیاست های قابل بازاندیشی: 

سیاست های چهار حوزه آموزش، بهداشت و درمان، مسکن و روابط کار از اهمیت ویژه ای برخوردارند. روندهای موجود در این چهار حوزه و تشدید نابرابری های اجتماعی ناشی از آنها در تعارض روشن با اصول مصرح قانون اساسی ( ۳، ۲۱، ۲۸، ۲۹ ، ۳۰، ۳۱ ، ۴۳ ) قرار دارد.

۶ - مهدی فرقانی 

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی 

مساله اول آن که امروزه یک اختلالی ارتباطی بین مردم و دولت شکل گرفته است

راه حل : 
دولت ابتکار خبری را در دستور کار خود قرار دهد.















هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();