بینش قرآن و دموکراسی به زن
الف – دیدگاه قرآن.
شاید این آیه روشن ترین بیان قرآن راجع به زن
باشد :
سوره: 2 ( بقره )
, آیه: 223
نساوكم حرث لكم فاتوا
حرثكم اني شيتم وقدموا لانفسكم واتقوا الله واعلموا انكم ملاقوه وبشر المومنين
زنان شما كشتزار شما
هستند پس از هر جا [و هر گونه] كه خواهيد به كشتزار خود [در]آييد و آنها را براى خودتان
مقدم داريد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه او را ديدار خواهيد كرد و مؤمنان را [به
اين ديدار] مژده ده (۲۲۳
شاید این
زیباترین تعریف زنان در آن زمان بوده است! زن همچون زمینی بوده که فقط باعث رشد
تخم – جنین - می شده و نقشی در ترکیب جنین نداشته است؛ آیا امروزه کسی هست که این
نظر را بپذیرد؟
توجه کنیم که چنین
دیدگاهی مربوط به شرایط زمانی – 1400 سال پیش – و مکانی - جامعه ی قبیله ای عربستان – است.
بی شک امروز کسی
نیست که نداند – حتا قشری ترین افراد – که بدن زن علاوه بر این که محیط مناسبی
برای رشد جنین است، خودش نیز فعالانه نیمی
از جنین را تشکیل می دهد و بدون تخمک، هیچ
اسپرمی تبدیل به جنبن نمی شود. بنابراین جنس نر چیزی هم بدهکار می شود. برخلاف آیه فوق که مردان را صاحب زنان – کشتزار
- می داند.
با هر گونه تعبیر و تفسیر شاعرانه و کلامی هم نمی توان روشنی دیدگاه قرآن به زن را در این آیه عوض کرد. فکر نمی کنم روشنفکران مذهبی و مفسرین هم امروزه با چنین تعریفی از واقعیت زن با دیدگاه قرآن همراه باشند.
ب – دیدگاه
دموکراسی
ظاهرن هیچ تعریفی
برای زن در دموکراسی وجود ندارد همانطور که برای مرد نیست! زن و مرد به عنوان
اعضای مستقل یک جامعه، شانه به شانه ی هم ایستاده اند . نه مردان کشتکارند و نه
زنان کشتزار مردان.
بر پایه ای چنین
دیدگاهی است که حقوق زن و مرد در اسلام و دموکراسی متفاوت می شود . این تفاوت ها
را گرچه بیشتر مردم می دانند، اما برای تکمیل این نوشتار ضروری اند و در آینده مطرح می شوند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر