۱۳۹۱ مهر ۶, پنجشنبه

قرآن، زن و دموکراسی (2 )



بینش قرآن و دموکراسی به زن

الف – دیدگاه قرآن.

شاید این آیه روشن ترین بیان قرآن راجع به زن باشد :

سوره: 2 ( بقره ) , آیه: 223

نساوكم حرث لكم فاتوا حرثكم اني شيتم وقدموا لانفسكم واتقوا الله واعلموا انكم ملاقوه وبشر المومنين

زنان شما كشتزار شما هستند پس از هر جا [و هر گونه] كه خواهيد به كشتزار خود [در]آييد و آنها را براى خودتان مقدم داريد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه او را ديدار خواهيد كرد و مؤمنان را [به اين ديدار] مژده ده (۲۲۳

شاید این زیباترین تعریف زنان در آن زمان بوده است! زن همچون زمینی بوده که فقط باعث رشد تخم – جنین - می شده و نقشی در ترکیب جنین نداشته است؛  آیا امروزه کسی هست که این نظر را بپذیرد؟

توجه کنیم که چنین دیدگاهی مربوط به شرایط زمانی – 1400 سال پیش – و مکانی  - جامعه ی قبیله ای عربستان – است.

بی شک امروز کسی نیست که نداند – حتا قشری ترین افراد – که بدن زن علاوه بر این که محیط مناسبی برای رشد جنین است، خودش نیز فعالانه  نیمی از جنین  را تشکیل می دهد و بدون تخمک، هیچ اسپرمی تبدیل به جنبن نمی شود. بنابراین جنس نر چیزی هم بدهکار می شود.  برخلاف آیه فوق که مردان را صاحب زنان – کشتزار -  می داند.

 با هر گونه تعبیر و تفسیر شاعرانه و کلامی هم نمی توان روشنی دیدگاه قرآن به زن را در این آیه عوض کرد. فکر نمی کنم روشنفکران مذهبی و مفسرین هم امروزه با چنین تعریفی از واقعیت زن با دیدگاه قرآن همراه باشند.

ب – دیدگاه دموکراسی

ظاهرن هیچ تعریفی برای زن در دموکراسی وجود ندارد همانطور که برای مرد نیست! زن و مرد به عنوان اعضای مستقل یک جامعه، شانه به شانه ی هم ایستاده اند . نه مردان کشتکارند و نه زنان کشتزار مردان.

بر پایه ای چنین دیدگاهی است که حقوق زن و مرد در اسلام و دموکراسی متفاوت می شود . این تفاوت ها را گرچه بیشتر مردم می دانند، اما برای تکمیل این نوشتار ضروری اند و  در آینده مطرح می شوند.


هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();