۱۳۸۹ شهریور ۲, سه‌شنبه

تعریضی بر مصاحبه ی آقای کروبی ( 2 )


 

دکتر خزعلی:  اگر قانون اساسی بخواهد بازنگری شود چه کسانی ميخواهند اين بازنگری را انجام بدهند؟ مثلا اگر آقای جنتی و تيم تشکيل دهنده او بخواهند که اين قانون را بازنگری کنند هيچ ظرفيتی از دموکراسی در اين قانون نخواهد ماند.

آقای کروبی: در خود قانون اساسی تعيين شده است که هر کس چه وظيفه ای دارد. ما ابتدا بايد قوای سه گانه مستقل مطبوعات آزاد و آزادی بيان داشته باشيم تا به اين بازنگری و مسايل ديگر بپردازيم ( ضميمه از نويسنده : وقتی قانون را اجرا نمی کنند بازنگری به کاری نمی آيد باز هم قانون را باب ميل خود اجرا خواهند کرد)


 

اصل ۱۷۷ - بازنگری در قانون اساسی

بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در موارد ضروری به ترتیب زیر انجام می‌گیرد. مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام طی حکمی خطاب به رییس جمهور موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی با ترکیب زیر پیشنهاد می‌نماید:

  1. اعضای شورای نگهبان.
  2. روسای قوای سه گانه.
  3. اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام.
  4. پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری.
  5. ده نفر به انتخاب مقام رهبری.
  6. سه نفر از هیأت وزیران.
  7. سه نفر از قوه قضاییه.
  8. ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
  9. سه نفر از دانشگاهیان.

شیوه کار و کیفیت انتخاب و شرایط آن را قانون معین می‌کند. مصوبات شورا پس از تأیید و امضای مقام رهبری باید از طریق مراجعه به آراء عمومی به تصویب اکثریت مطلق شرکت‏کنندگان در همه‏پرسی برسد. رعایت ذیل اصل پنجاه و نهم در مورد همه‏پرسی "بازنگری در قانون اساسی" لازم نیست. محتوای اصول مربوط به اسلامی بودن نظام و ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی و پایه‏های ایمانی و اهداف جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بودن حکومت و ولایت امر و امامت امت و نیز اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی و دین و مذهب رسمی ایران تغییر ناپذیر است.

می بییند که تنها فرد مهم برای بازنگری قانون اساسی، شخص ولی فقیه است. زیرا:

1 - نیمی از اعضای شورای نگهبان که منتخب رهبرند.

2 - روسای قوای سه گانه : رئیس قوه ی قضائیه که توسط رهبر منسوب می شود. رئیس قوای مجریه و مقننه هم که با نظارت استصوابی – غیر مستقیم در زمان آقای خمینی و مستقیم در زمان آقای خامنه ای – بازهم با موافقت رهبر انتخاب می شوند.

3 – اعضای ثابت مجمع مصلحت و غیر ثابت آن مستقیمن از طرف رهبر منسوب می شوند.

4 – همه ی اعضای مجلس خبرگان با نظارت استصوابی از صافی رهبر جمهوری اسلامی که می گذرند.

5 – بازهم ده نفر به انتخاب مقام رهبری !!!!!!!!!!

6 – سه نفر از هیات وزیران . که غیر مستقیم حتمن نظر موافقت رهبری را – از طریق ریاست جمهوری - باید داشته باشند .

7 – سه نفر از قوه قضائیه، که از طرف رئیس منسوب این قوه از طرف رهبری انتخاب می شوند.

8 – ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که پیشتر از صافی نظارت استصوابی رهبری گذشته اند.

9 – سه نفر از دانشگاهیان.

آقای کروبی شما خودتان از این قانون خنده تان نمی گیرد؟ همه باید از صافی رهبری بگذرند تا عضو هیات بازنگری قانون اساسی شوند. سهم اساتید حقوق دانشگاهی و متخصصان حقوق بین المللی در این مجموعه ولایت فقیه فقط سه نفر است و مردم در این هیات هیچ نماینده ای ندارند. آقای کروبی یادتان باشد که شما هم از افرادی بودید که این قانون اساسی را نوشتید و نیز عضو هیات بازنگری قانون اساسی در سال 1368 بودید. هنوز هم حاضر نیستید بخاطر این قانون نویسی تان از مردم ایران معذرت بخواهید؟


 

از
اعضای اتاق: چه نقش و جايگاهی را برای ايرانيان خارج از کشور در جنبش سبز قائل هستيد؟


آقای کروبی: جنبش متعلق به تمام ايرانيان است چه در داخل چه در خارج. با هرگرايشی در کنار هم هستيم و همه برای من عزيز هستيد،  در سفرهايم نيز با آنان ملاقات داشتم. ما معتقديم که تمام ايرانيان زير پوشش حقوق شهروندی هستند و همه بايد و ميتوانند از آن استفاده کنند

از اعضای اتاق: شما با چه نوع روش مبارزه ای موافقيد؟ نافرمانی مدنی و يا راهپيمايی سکوت کدام يک مفيدتر ميتواند باشد؟
آقای کروبی: من يک عنصر کوچکی هستيم در کنار دريای مردم. من معتقدم که تا الان مبارزات خوب برگزار شده است معتقدم تا وقتی حرکات آرام و مدنی در جريان است، کمتر به آنان بهانه ابراز خشونت ميدهيم چون آنها رسانه دارند و ما آنچنان رسانه ای نداريم. کسانی که به قرآن، امام حسين و عاشورا توهين کردند عوامل مشخص و سرکرده ای بودند که برای تخريب جنبش مردمی استخدام شده بودند. اگر اجازه بدهند در راهپيمايی های آرام شرکت خواهيم کرد اما ديديد که به ما مجوز نميدهند


 

از اعضای اتاق: در هر حرکتی بايد کانال ارتباطی بين متفکران آن حرکت ( شما و آقای موسوی)  و مردم وجود داشته باشد. چرا دفاتر ارتباطات مردمی در شهر های مختلف تشکيل نمی دهيد؟
آقای کروبی: ما تمام اين ارتباطات،  روزنامه و ... را به وجود آورديم اما روزنامه توقيف شد و حتی مجله ای که برای يکی از نزديکان بود توقيف شد. دفاتر حزب از جمله دفتر شخصی من را هم که از رمضان سال گذشته(حدود يکسال) بسته اند. حتی با جلسات دوستانی که در حزب هستند برخورد ميشود. سفرهايی که دوستان برای سخنرانی قصد داشتند بروند هم با مخالفت و مقابله حکومت روبه رو شد. همه جا شاخه ای از حزب داشتيم مراکز استان ها اما نميگذارند که فعاليت کنيم مثلا هنگامی که يکی از دوستان به نام اسماعيل ططری در کرمانشاه فوت کردند آقای " منتجب نیا " قائم مقام حزب قصد داشت به آنجا برود و سخنرانی کند.اما با حضور وی از جانب حکومت مخالفت شد.
رسما افرادی را ميبرند و تذکر ميدهند چرا به ملاقات فلانی رفتيد. اميدوارم شرايط بهتر شود. محدوديت وجود دارد و آقايان فکر می کنند با اين سخت گيری ها ميتوانند از بروز اعتراضات جلوگيری ميکنند.

از اعضای اتاق: چرا راهکاری برای افرادی که ميخواهند شبکه های اجتماعی را تشکيل بدهند وجود ندارد؟


 

آقاي کروبی: کم و بيش سازماندهی وجود دارد. فشار و دستگيری هم هست. عده ای هم احتياط ميکنند تا زندگيشان به خطر نيفتد.شما ببينيد کميته ای از جانب من، آقای موسوی، آقای دکتر امينی، آقای الويری، آقای مقدم و آقای بهشتی تشکيل شد تا مسايل را تحليل  و بررسی کنيم.  سه نفر از اين کميته ( آقايان امينی، الويری و بهشتی) دستگير شدند و به آنان گفتند شما حق نداريد همچين کاری بکنيد. در چنين شرايطی که اطلاعات سپاه به ما اجازه فعاليت نمی دهد، کار سختی است. به اميد خدا اگر آزادی را به دست آورديم بايد مردم سعی در حفظ آن بکنند. و نگذاريم که انحصار طلبی دوباره شکل بگيرد.

از اعضای اتاق: در نظر بگيريد که ما ميخواهيم در چارچوب اين قانون اساسی مبارزه کنيم اما حاکميت از اجرای قانون سر ميزند و اجازه فعاليت در اين چارچوب را به ما نميدهد حال چگونه بايد حکومت را مجبور کنيم که به قانون اساسی عمل کند؟


آقای کروبی: مشکل ما اين است که چارچوب قانون اجرا نميشود. مثلا همين شورای نگهبان در قانون اساسی يک مرجع نظارتی است اما در عمل می بينيد که يک مرجع حاکم هست. يعنی بر قوه مجريه هم حاکم است. من ميگويم که اين شورا باشد اما در نقش نظارتی اش. با فشار افکار عمومی ميتوان حاکميت را مجبور به قانون مندی کرد. فشار، نه درگيری !  اين تجمعات و آگاه سازی ها نتيجه ميدهد. بالاخره خواه و ناخواه  بايد کشور را اداره کنند و برای هميشه که نمی شود با پول نفت زندگی کرد. کارهای زير ساختی و توسعه لازم است جهان به سرعت درحال پيش رفت است. اگر همپای دنيا حرکت نکنند مردم همراهيشان نمی کنند، مگر اينکه به خواسته شان عمل کنند. اينگونه مجبور به پيروی از مردم ميشوند. نخواهيم که خيلی زود پيروز شويم  چون پيروزی زودرس را زود از دست ميدهيم و فراموش ميکنيم.

نه آقای کروبی، شورای نگهبان در قانون اساسی یک مرجع نظارتی نیست. نظر شما را به قانون اساسی جمهوری ولایت فقیه جلب می کنم:

اصل ۹۳

مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد مگر در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب شش نفر حقوقدان اعضای شورای نگهبان.

اصل ۹۸

تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنان انجام می‌شود.

آقای کروبی، شما به وظایف می گوئید " نظارتی " ؟

بدون این شورا، مجلس نمایندگان مردم اعتبار قانونی ندارد.

این شورا هر تفسیری از قانون اساسی داشته باشد، می تواند بکار بگیرد.

یعنی سرنوشت یک کشور در دست نمایندگان مردم نیست، در دست این شورا است و ولی فقیه . معنی نظارت را هم فهمیدیم.


 

از اعضای اتاق: ۱_ چرا علمای قم آنچنان که بايد با مردم متحد نيستند؟ ۲ – چرا علما کالاهای سپاه را مانند تنباکو تحريم نميکنند؟ ۳ _ آيا شما به قانون اساسی به سيستم ولايت مطلقه فقيه که هر نظری او بدهد نظر الهی تلقی شود اعتقاد داريد؟ يا اينکه قدرت دست احزاب باشد؟ ۴ _ اگر مردم اين قانون اساسی را نخواهند نظر شما دراين باره چيست؟

آقای کروبی: ممکن است آن گونه  که من و شما بخواهيم نباشد اما علما همدردی ميکنند. ابراز محبت در رابطه با زندانيان کردند. در رابطه با اين سرکوب ابراز انزجار کردند. شما از علمای قم انتظار بيشتر نداشته باشيد زير فشار هستند . شما، من را که يک عنصر کوچک جنش هستم رادر نظر بگيريد. رييس مجلس بودم، اما هرکجا ميروم چند نفر را جمع کرده اند که به من توهين و اهانت کنند.
تحريم تنباکو داستانی ديگر است. حکومت بايد به مسير اوليه برگردد که همانا حاکميت مردم بر سرنوشت خودشان است.به نظر من مردم حکومت دينی ميخواهند ممکنه من که بد عمل کرده ام را نخواهند اما ميخواهند قوانين دينی در جامعه اجرا شود. بر فرض که نخواهند حکومتی که مردم نخواهند خود به خود فرومی پاشد. بها ندادن به رای مردم و اين خشونت ها است که اين وضعيت را به وجود آورده است. مثلا شما سپاه را در نظر بگيريد عده قليلی هستند که در خيابان ها به سرکوب ميپردازند و يا به تجارت و فعاليت های ناپاک اقتصاد پرداخته اند. بخش اعظمی از آنان، آن سپاهی است که در دوران جنگ فداکاری کرده اند


 

دکتر خزعلی: سوالشون در رابطه با بحث مطلقه بودن ولايت فقيه است

آقای کروبی: اين يک بحث مفصلی است که به اميد خدا بعدا به آن خواهيم پرداخت. من معتقدم در کنار ولايت فقيه بايد خبرگان نيرومند هم وجود داشته باشد. نه خبرگانی که زير نظر آقای جنتی باشد و هر چه جنتی بخواهد را انجام بدهد.بايد انتخابات آزاد داشته باشيم. که يک نفر در بالا ننشيند و هرچه خواست را قبول کند و هرچه نخواست را رد کند. مجلس هم نياز داريم اما نه مجلسی که از  نامزدهای تصدی آن سه هزار تا چهار هزار نفر رد صلاحيت شده اند و دستچين شده باشند. رييس جمهور مخواهيم اما نه رييس جمهوری که صندوق را جلو جلو برايش پر کنند و از قبل بگويند که ۲۴ ميليون رای فردا می بينيد حالا نيم ميليون بالا يا پايين.

جناب آقای کروبی. اگر بجای آقای جنتی شما بودید، این قانون درست بود؟ این خبرگان زیر نظر آقای جنتی نیست، زیر نظر مستقم ولایت فقیه انتخاب شده اند و نه مردم. آقای جنتی و دیگران در شورای نگهبان نظارت استصوابی را بر اساس نظر ولی فقیه بکار گرفتند. اگر ولی فقیه با نظارت استصوابی مخالف بود، با این نظر شورای نگهبان موافقت نمی کرد.


http://www.drkhazali.com/index.php/1388-11-13-14-14-13/231-1388-11-13-13-52-05/596-1389-05-27-14-26-11.html


 

۱ نظر:

فرهاد گفت...

مشکل این آقایان مدعی رهبری جنبش سبز دقیقا همین نوشته شماست ، یعنی باور و قبول نظامی که ذاتا مخالف دموکراسی ست

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();