۱۳۸۹ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

نقدی بر نامه ی کدیور


 

2 – تحریف یا تفسیر

آقای کدیور در نامه شان به آقای رفسنجانی برا ی استیضاح رهبر نوشته اند:

" بگویم: نویسنده نامه هنوز از اهداف انقلاب اسلامی 1357(استقلال، آزادی، عدالت و اسلام رحمانی) دفاع می کند. "

از اواسط سال 1356 که شروع حرکت اعتراضی مردم است تا پیروزی انقلاب در 22 بهمن، هرگز چنین شعاری داده نشده است. معروف ترین شعار و عمومی شعاری که داده می شد " آزادی ، استقلال ، جمهوری اسلامی " بود. این شعار همان بود که مبنای نامگذاری حکومت ایران شد و آقای خمینی گفت: من فقط به " جمهوری اسلامی " رای می دهم، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر .

چرا آقای کدیور شعار مورد علاقه اش را می خواهد بجای شعار واقعی سال 1357 بگذارد؟ تفسیر های گوناگونی می شود کرد:

الف - ایشان از اعمالی که بدست " جمهوری اسلامی " انجام شده است، نه تنها بشدت ناراحت است ، بلکه از نام جمهوری اسلامی هم شرمگین است . به همین دلیل بجای جمهوری اسلامی ، " عدالت و اسلام رحمانی * " را جایگزین کرده است.

ب - از سوی دیگر به دلیل تعلقات خاطر به دین نمی تواند حاکمیتی را بپذیرد که به نوعی پسوند مذهبی را یدک نکشد، و به همین دلیل " عدالت و اسلام رحمانی " را بجای " جمهوری اسلامی " گذاشته است. با این که ایشان مایل به تحریف تاریخ نیستند، اما در این مورد ناخواسته به این کار تن داده اند.

ب - ایشان - طبق معمول آخوند ها - تعریفی از " عدالت و اسلام رحمانی " بدست نداده اند که این اسلام چه تفاوت های مهمی با جمهوری اسلامی فعلی دارد. هر کس و از جمله خود ایشان می تواند تفسیر های متفاوتی را برحسب زمان و مکان، موقعیت اجتماعی، موقعیت سیاسی و حتا موقعیت خانوادگی از " عدالت و اسلام رحمانی " داشته باشد. من یک نمونه از این تفسیر ها را برای شما می نویسم. در جهاد دانشگاهی دبیر متدین و متعهدی بود که زبان انگلیسی درس می داد- شاید هنوز هم همانجا باشد-. ایشان روزی در مورد رحمت خداوند صحبت می کرد. می گفت این هایی که کارهای خلاف دین می کنند – سیاسی و غیر سیاسی اش -، بهتر است یا زودتر بمیرند یا زودتر کشته شوند.. زیرا در این صورت با گناهان کمتری در روز قیامت حاضر خواهند شد و عذاب کمتری تحمل خواهند کرد. خب، این هم یک نوع تفسیر این دبیر از " اسلام رحمانی " است که جمهوری اسلامی به این تفسیر خیلی خوب عمل کرده است.

پ – اگر در حکومت مورد نظر ایشان عده ای خواستند کارهای مورد علاقه شان را انجام دهند که خلاف دستورات اسلام است – اما جزو حقوق انسانی آنها است - مانند بی حجابی، مصرف مشروبات الکلی، رقص، موسیقی و ... اسلام رحمانی ایشان با این مردم چکار خواهد کرد؟ غیر از این است که مانند جمهوری اسلامی عمل خواهد کرد؟ اگر عده ای از مردم کشور بخواهند از دین اسلام خارج شوند و به دین دیگری بگروند یا اصلن بی دین باشند، ایشان طبق اسلام رحمانی شان با این مردم چه خواهد کرد؟ آیا مانند جمهوری اسلامی فعلی عمل خواهد کرد؟ یا این که خواهد گفت حدود شرعی باید توسط حکومت معصوم و زیر نظر ایشان انجام شود و ما نمی توانیم بجای معصوم عمل کنیم. با این جواب آزادی مردم تامین خواهدشد. خب، چنین حکومتی که نمی تواند حدود شرعی را اجرا کند، چرا پسوند اضافی بدنبالش بکشد. این پسوند چه دردی را دوا می کند بجز عادت عقیدتی آقای کدیور را؟

این " اسلام رحمانی " ناتعریف شده ی شده ایشان گویای این است که وی به دلیل دوری از کشور، واقعیات ملموس جامعه ی ایران را فراموش کرده، و در سیر زندگی مردم ایران نیست، و فکر می کند این نوع تعاریف نامشخص می تواند مردم را به دنبال نظرات ایشان بکشاند. این نشان می دهد که آقای کدیور به اتفاق خانواده های وابسته - سببی و نسبی - از کسانی که در درون ایران مبارزه می کنند، بسیار نا آگاه تر و عقب ترند.

آقای مهندس موسوی به راحتی پذیرفته است که نهاد دین از نهاد حکومت باید مستقل باشد تا هر یک وظیفه خودش را انجام دهد. زیرا با واقعیات جامعه ی ایران از نزدیک آشنا است و می داند که پسوند مذهبی برای حکومت ایران نه تنها کارساز نیست که برای دین و کشور زیان آور است. آقای موسوی گرچه در نیمه راه است و نمی داند که وقتی قرار باشد نهاد دین از حکومت جدا باشد، نام حکومت جمهوری اسلامی به چه حکومتی باید تغییر کند، اما همین پذیرش استقلال نهاد دین از حکوت گامی بسیار بلند به جلو است که آقای کدیور و دیگر همراهنشان هنوز به این مرحله نرسیده اند و به همین دلیل مجبور شده سه کار اشتباه انجام دهد:

ناخواسته یک شعار تاریخی را تحریف کند.

سیمایی گنگ از حکومت مورد نظرش ارائه دهد.

و ذهن خوانندگان بیانیه هایش را از درک واقعیات تازه جامعه ایران بدور نگه دارد.


 

  • جالب است که همین " اسلام رحمانی " در بیانیه افتتاحیه تلویزیون " رسا " هم آمده است، اما نام گردانندگان و یا هیات مدیره و مجریان در بیانیه نیامده است . اما گفته شده که " رسا " به هیچ گروهی وابسته نیست. آیا اصطلاح " اسلام رحمانی " در نامه ی آقای کدیور و بیانیه تلویزیون رسا اتفاقی است؟ آینده نشان خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();