۱۳۹۸ شهریور ۲۸, پنجشنبه

خصوصی سازی ولایی!


و: 
نظرات نیمه لیبرالی آقای دکتر خالقی!

این نوشته کاری ندارد که آنچه امروز دولتی هست، از کجا آمده، اما مدتی است که سیاست اقتصادی ولایت مطلقه فقیه در پی خصوصی سازی است تا باصطلاح کار دست کار دان بیفتد! و کار از نورچشم بازی بیرون برود!

اما این داستان چگونه انجام شده است؟ از راه مزایده بدون توجه به نورچشمی ها و آقازاده ها و بند و بست بازهای دفتر ولایت مطلقه؟  باز هم مهم نیست. بالاخره به هر صورت برای توسعه نیاز به حضور بخش خصوصی است. انها هم بخشی از این خصوصی هایند!

اما این کار به صورتی انجام می شود که محصولش سر و کله شکسته کارگران است و بازداشت شدن و گرفتن زندان های دراز مدت. فکر نمی کنم نیازی به دادن دوباره اخباری باشد که چند بار در تمام فضای رسانه ای گشته اند. 

چرا بلای سیاست گذاران و مصادره کنندگان اولیه بجان کارگران می خورد؟ به دلیل این که نمی خواهند کار را اصولی و درست انجام بدهند و در این میان جناب دکتر خالقی که حسابی سنگ خصوصی را به سینه میزند و آن را تنها راه توسعه و رسیدن به دموکراسی می داند - که البته بی راه هم نمی گوید - ، هیچ راهی را برای بلاگردانی از کارگران پیشنهاد نمی کند و فقط زیر زبانی می گوید : والله اعلم!!

کارگران موجود در این واحدها توسط مدیریت دولتی استخدام شده اند. اولین کارخصوصی سازی باید تعیین تکلیف کارگران باشد و واحد را بدون کارگر به خریدار بفروشد!

این کار یعنی سازمان خصوصی سازی باید اول تمام سنوات کارگران و بازنشستگی و دیگر حقوق آنان را پرداخت و آنان را مرخص کند! تا آنها بدانند کارشان در این واحد تمام  و با دستمایه ای که دارند بفکر خودشان باشند و با حقوق بیکاری و دیگر حمایت های قانونی برای مدتی بسازند!

حالا سازمان خصوصی سازی باید واحد بی کارگر را به مزایده بگذارد هر چند به دوستان!
البته این کار پر خرج  است و حاکمیت نمی خواهد زیر بار آن برود. می خواهد این هزینه ها را به گونه ای به گردن خریدار بگذارد. به این ترتیب نه تنها توسعه ای در کار نخواهد بود، بلکه هم خریدار را پشیمان می کند، و هم به کارگران خیانت . خریدار  را بد نام می کند و کارگران معترض را هم  سرکوب می کند!

آیا این نوع خصوصی سازی راه به توسعه می برد؟ آقای دکتر خالقی باید جواب بدهد.

آیا آقای دکتر خالقی و مانند ایشان که شاید در این خصوصی سازی ها نقش مهمی نیز داشته باشند، فکر نمی کنند توسعه فقط خصوصی سازی برای سرمایه داران نیست، بلکه توسعه از راه خصوصی سازی حقوق کارگران هم می گذرد؟ 

ایشان و مانند ایشان و از جمله دولت و قوه قضائیه فکر نمی کنند اگر بنا بر خصوصی سازی است، کارگرانی که حقشان پایمال شده، باید حق قانونی برای اعتراض و اجتماعی داشته باشند و کسانی که مسئول هستند جوابگو باشند؟ . 
اما ایشان کارگران را ، که  زیرین ترین بخش این جامعه اند، متهم به مظلوم نمایی می کند! اینجا:

خصوصی سازی باید با قانونی کردن اعتراض ها برای بدست اوردن حقوق اولیه و چانه زنی برای دستمزد هم همراه باشد. آقای دکتر خالقی البته متخصص سندیکایی نیست، اما اگر اقتصاد لیبرالی را می داند درکنارش باید سندیکاهای لیبرالی را نیز ببیند!

هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();