۱۳۹۷ مهر ۳, سه‌شنبه

نظر سنجی های سیاسی! ( ۱ )‌



توجه به نظر سنجی ها می تواند راهنمایی برای کنشگران اجتماعی و سیاسی باشد و همچنین برای حاکمیت!
عمار ملکی استادیارعلوم سیاسی در دانشگاه تیلبرگ هلند به این کار دست زده است که در بخش های وابسته به هم در اینجا منتشر می شوند. 

بخش اول : چکیده یافته های نظر سنجی : 

• در این نظرسنجی بیش از ١٩ هزار پاسخدهنده شرکت کردند و یافتەهای آن، گرایشات سیاسی ٪٧٢ جامعه ایران ( یعنی کسانی که در انتخابات ۹۶ به ابراهیم رئیسی رای ندادند ) را بازتاب می دهد ( با در نظر داشتن ملاحظات علمی و میزان خطای پیشبینی شده )‌

 این نظرسنجی تلاش کرده بخشی از گرایشات و نگرشهای سیاسی مردم که در فضای جاری بطور علنی امکان بیان شدن ندارند را بطور روشمند اندازه گیر و ثبت کند.

• درباره مقبولیت نظام جمهوری اسلامی، نتایج نظرسنجی نشان می دهد که حداقل ٪٧٠ مردم ایران در یک رفراندم آزاد به جمهوری اسلامی « نه » می گویند.

• در پاسخ به این پرسش که خود را متعلق به کدام گرایش سیاسی میدانید، ٪٣٧٬٨ مردم ایران خود را سرنگونیخواه ( برانداز ) و ۳۰.۶٪ آنها خود را تحولخواه  و ۳.۶٪ مردم خود را اصلاح طلب با تاکید بر حفظ نظام جمهوری اسلامی ( استمرار طلب ) می دانند.

• درباره نوع نظام مطلوب برای آینده ایران، ٪۴٢ جامعه طرفدار (نوعی از) جمهوری سکولار و ٪١۵ خواهان پادشاهی مشروطه هستند.

• حداقل یک چهارم (٪٢۵ (جامعه ایران ساختار سیاسی فدرال را برای آینده ایران مناسب میدانند. یک سوم ( ۳۳ ٪ ) جامعه ایران می گویند که در باره ساختار سیاسی مناسب برای آینده ایران ( متمرکز یا فدرال ) اطلاعات و دانش کافی ندارند.

• در میان ١٧ شخصیت سیاسی‐مدنی که موردپرسش قرار گرفتند، رضا پهلوی با ٪٣٧٬٩ بیشترین محبوبیت را در جامعه ایران دارد. نسرین ستوده با ۸.۱٪  و میر حسین موسوی با ۴.۶٪ دیگر شخصیت های محبوب در جامعه ایران هستند.

• درحالیکه حدود ٪٣٨ جامعه به رضا پهلوی اقبال نشان میدهند، حدود ٪١۵ جامعه ایران خواهان نظام پادشاهی هستند. از این مقایسه می توان نتیجه گرفت که حمایت از رضا پهلوی الزاما به معنای حمایت از نظام پادشاهی نیست.

• ٪۴٣ کسانیکه در انتخابات ٩۶ به روحانی رای دادند، خود را سرنگونیخواه (برانداز) میدانند. ٪۵٠ از رای دهندگان به روحانی خود را تخول خواه و ۷٪ آنها خود را اصلاح طلب ( با تاکید بر حفظ نظام می دانند) 

از این یافتەها میتوان نتیجه گرفت که رای دادن به روحانی الزاما به معنای رای به نظام جمهوری اسلامی نیست.

  • در میان احزاب نمادین در یک انتخابات آزاد، حزب مشروطەخواهان (طرفداران پادشاهی) با ٪٢در میان احزاب نمادین در یک انتخابات آزاد، حزب مشروطەخواهان (طرفداران پادشاهی) با ٪٢٠٬١، حزب سوسیال دموکرات با ۱۶.۲ ٪ و حزب جبهه ملی با ۸.۳٪  از بیشترین محبوبیت برخوردارند. بنظر میرسد که هیچ حزب و ایده ئولژی سیاسی وجه غالب در جامعه ایران ندارد.

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();