۱۳۹۱ دی ۲۱, پنجشنبه

حقوق نابرابر زن و مرد در قرآن ( پ )




پ – ازدواج تک شوهری، و چند زنی.  
                                                     
بی شک فعالیت جنسی یکی از پدیده های مهم فزیولژیک در جانداران است که توالد وتناسل را در پی دارد. تاریخ بشرتا کنون سه مرحله اجتماعی از فعالیت جنسی را طی کرده است: 

دوران ما در شاهی – که زنان تعیین کننده ی ارتباط جنسی با مردان بودند. 

دوران چند زنی -  نوبت مردان بود – و هنوز در کشور های عقب مانده هست -  که تعیین کننده  ارتباط جنسی باشند و مربوط به دوران های پیش از سرمایه داری و بویژه دوران زمین داران بزرگ – فئودالیته – است.

دوران تک همسری – که مربوط به دوران اخیر – سرمایه داری – و جامعه ی ای با حاکمیت دموکراسی است. 

و ممکن است در آینده ی نه چندان دور شاهد پدیده ی اجتماعی دیگری در روابط جنسی باشیم. 

 و ظهور قرآن در دوران چند زنی است. کسی هست که بتواند این همزمانی آشکار را نادیده بگیرد؟ قرآن زبان زمان خویش است. بنابراین اگر چند زنی را جایز دانسته، فقط بر اساس منطق زمانه بوده است. این منطق از یکصد سال پیش درهم ریخته و جایش را به تک همسری داده است. و هر روز هم توان این منطق قدیمی کمتر می شود. حتا زنان معتقد و متدین این منطق را عملن به  رسمیت نمی شناسند. اگر روزی می کوشیدند تا با جلب توجه شوهر، نگاه وی را از دیگر همسران دوربدارند، امروزه آشکارا بر علیه این رسم سخن می گویند. 

خديجه مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا:

نماينده زنان معترض به لايحه حمايت از خانواده به نمايندگان مجلس، كتاب نگرش‌ها و ارزش‌ها كه توسط وزارت ارشاد در سال 82 منتشر شده را نشان داده كه در آن طبق نظرسنجي انجام شده در كل ايران، 86 درصد ايرانيان و 92 درصد زنان ايراني با «چند همسري» مخالف هستند 
.
مقدم پس از اين توضيحات به آخرين پژوهش دانشگاه تهران اشاره كرد و گفت: به نمايندگان نشان دادم كه آخرين پژوهش دانشگاهي تهران، «كار» را اولويت «اول» و «ازدواج» را اولويت «ششم» دختران معرفي مي‌كند. با اشاره به اين تحقيق از آنها پرسيدم كه چگونه فكر مي‌كنيد در كشوري كه 64 درصد ورودي دانشگاه‌هاي آن دختران هستند، ازدواج موقت و مجدد جاري و ساري مي‌شود؟


خانم بیات نماینده مجلس: 

خانواده‌های ما در حال حاضر عرفا تک‌همسری هستند و قوانین نیز باید کمک کنند تا این عرف حفظ شود. باید از طراحان لایحه پرسید که دادگاه با چه مجوزی حق دارد صرف داشتن تمکن مالی مرد شرط عدالت را محقق بداند؟ ضمن اینکه در این مورد هم اصلا توجه نشده است که هنوز ازدواجی صورت نگرفته که مشخص شود مرد در مسائل اقتصادی هم عدالت را رعایت می‌کند. اصلا معیار سنجش این عدالت چیست؟ چه نهادی و از چه طریق توانایی نظارت بر آن را دارد؟»
" اگر خانمی در دوران جوانی ازدواج کند، بعد از چندین و چند سال که او تمامی تلاش خود را برای خانواده‌اش صرف کرد، با این توجیه که دادگاه مجوز صادر کرده است پا بر روی عاطفه او گذاشته می‌شود. " 

" باید دقت کنیم که اکثر ازدواج‌های مجدد به متلاشی شدن خانواده اول منجر می‌شود و در اکثر مواردی که ما شاهد بودیم این مسئله کاملا مشخص است، چرا که هدف مرد سوءاستفاده از قانون بوده است. "


و خانم بهروزی دبیر جامعه ی زینب :   
                                                                                     
مریم بهروزی مشاور حقوقی و امور مجلس رئیس جمهوری و دبیر جامعه زینب(س) لایحه حمایت از خانواده را نه تنها بی توجهی به حقوق زنان که لایحه ای اجحاف آمیز درباره مردان می داند. او همچنین این لایحه را یکی از عواملی می داند که به افزایش سن ازدواج جوانان بیش از حد کنونی خواهد انجامید 
.
اگر نگاه گذرایی هم به خانواده های چندهمسری بیندازیم پرواضح است که مردان در چنین خانواده هایی خوشبخت نیستند و این شکل زندگی برای آنان مضرات اقتصادی، روحی و روانی فراوانی به دنبال دارد 
.
فکر می کنید بند 23 لایحه کنونی حمایت از خانواده برای چه افرادی منافع در بردارد؟

یکی از نقدهای عمده بر این لایحه جامع نبودن امر ازدواج در فصل سوم و به ویژه در ماده 23 است که در صورت تصویب پدیده چندهمسری را رواج خواهد داد. در حقیقت تکیه بر توان مادی و مالی مرد و نادیده گرفتن بسیاری از مسائل مهم، تعدد زوجات را بدون ضابطه و غیرقابل کنترل ساخته و به تعبیری برای خوشگذرانی پولدارها سفره سودجویی پهن شده و میدان تاخت و تاز هواپرستی برای آن فراهم شده است و حال اینکه اینگونه افراد چندان نیازی به قانون ندارند زیرا پول و ثروت مطمئن ترین ابزار برای دستیابی به خواسته و تمایلات آنان است 
.

در حالی که دست کم نیمی از جمعیت یک کشور – زنان – با چند زنی مخالف اند، و دست کم نیمی از مردان هم مخالف چند زنی هستند، یعنی 75% یا بنا بر آمار کتابی که خود وزارت ارشاد منتشر کرده، 82% مردم با چند زنی مخالف اند، روشنفکران مذهبی و مذهبیون روشنفکر – البته آقایانش! - هنوز هم دستورات قرآن را ابدی قابل اجرا می دانند و در همان حال دم از دموکراسی و برابری زن و مرد می زنند. 

این داستان یک بام و چند هوا ادامه دارد. 

----------------------------------------------------------
 


نوشته ی مرتبط :

حقوق نابرابر زن و مرد در قرآن ( الف – ب )


http://hafezehtarikhi.blogspot.ca/2013/01/blog-post.html

هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();