کارهای پسندیده و نا پسند از نظر قرآن
در گفتار مربوط به نظارت اجتماعی در قرآن و دموکراسی- شروع بحث را
اینجا می توانید بخوانید:
از آیات مربوط به " امر به معروف و نهی از منکر" چهار بخش
مشخص شدند،شامل:
1 – امر و نهی ، که اینجا بررسی شد:
2 – آمران و ناهیان، در اینجا:
3 – حدود امر و نهی در قرآن، اینجا:
و اینک بخش اخر که به کارهای پسندیده و ناپسند از نظر قرآن در
رابطه با نظارت اجتماعی پرداخته می شود. برای کوتاهی، این بخش به دو قسمت کارهای پسندیده و
ناپسند تقسیم شده اند.
الف – کارهای پسندیده در قرآن
واژه ی " معروف
" یا پسندیده – بنا به ترجمه ی آقای فولادوند – در 36 آیه آمده که در زیر می
خوانید. افزون بر معنی، موضوع آیه هم با رنگ - بعد از معنی - مشخص شده است که از
این وبلاگ است. شماره ای که درکنار بعضی رنگ ها دیده می شوند مربوط به تکرار موضوع
در آیه های مختلف است. اینک این شما واین
هم آیه های مربوطه:
1 - سوره: 2 , آیه: 178
يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم
القصاص في القتلي الحر بالحر والعبد بالعبد والانثي بالانثي فمن عفي له من اخيه شيء
فاتباع بالمعروف واداء
اليه باحسان ذلك تخفيف من ربكم ورحمه فمن اعتدي بعد ذلك فله عذاب اليم
اى كسانى كه ايمان آوردهايد
در باره كشتگان بر شما [حق] قصاص مقرر شده آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض
زن و هر كس كه از جانب برادر [دينى]اش [يعنى ولى مقتول] چيزى [از حق قصاص] به او گذشتشود
[بايد از گذشت ولى مقتول] به طور پسنديده پيروى كند و با [رعايت] احسان [خونبها را] به او بپردازد اين
[حكم] تخفيف و رحمتى از پروردگار شماست پس هر كس بعد از آن از اندازه درگذرد وى را
عذابى دردناك است (۱۷۸)
قصاص
2 - سوره: 2 , آیه: 180
كتب عليكم اذا حضر احدكم الموت
ان ترك خيرا الوصيه للوالدين
والاقربين بالمعروف حقا
علي المتقين
بر شما مقرر شده است كه چون
يكى از شما را مرگ فرا رسد اگر مالى بر جاى گذارد براى پدر و مادر و خويشاوندان [خود]
به طور پسنديده وصيت كند
[اين كار] حقى است بر پرهيزگاران (۱۸۰)
وصیت
3 - سوره: 2 , آیه: 228
والمطلقات يتربصن بانفسهن
ثلاثه قروء ولا يحل لهن ان يكتمن ما خلق الله في ارحامهن ان كن يومن بالله واليوم الآخر
وبعولتهن احق بردهن في ذلك ان ارادوا اصلاحا ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف وللرجال عليهن درجه
والله عزيز حكيم
و زنان طلاق داده شده بايد
مدت سه پاكى انتظار كشند و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان دارند براى آنان روا نيست
كه آنچه را خداوند در رحم آنان آفريده پوشيده دارند و شوهرانشان اگر سر آشتى دارند
به بازآوردن آنان در اين [مدت] سزاوارترند و مانند همان [وظايفى] كه بر عهده زنان است
به طور شايسته به نفع
آنان [بر عهده مردان] است و مردان بر آنان درجه برترى دارند و خداوند توانا و حكيم
است (۲۲۸)
زنان طلاق داده شده 1
4 - سوره: 2 , آیه: 229
الطلاق مرتان فامساك بمعروف او تسريح باحسان ولا
يحل لكم ان تاخذوا مما آتيتموهن شييا الا ان يخافا الا يقيما حدود الله فان خفتم الا
يقيما حدود الله فلا جناح عليهما فيما افتدت به تلك حدود الله فلا تعتدوها ومن يتعد
حدود الله فاوليك هم الظالمون
طلاق [رجعى] دو بار است پس
از آن يا [بايد زن را] بخوبى
نگاه داشتن يا بشايستگى آزاد كردن و براى شما روا نيست كه از آنچه به آنان دادهايد
چيزى بازستانيد مگر آنكه [طرفين] در به پا داشتن حدود خدا بيمناك باشند پس اگر بيم
داريد كه آن دو حدود خدا را برپاى نمىدارند در آنچه كه [زن براى آزاد كردن خود] فديه
دهد گناهى بر ايشان نيست اين ستحدود احكام الهى پس از آن تجاوز مكنيد و كسانى كه از
حدود احكام الهى تجاوز كنند آنان همان ستمكارانند (۲۲۹)
زنان طلاق داده شده 2
5 - سوره: 2 , آیه: 231
واذا طلقتم النساء فبلغن اجلهن
فامسكوهن بمعروف او سرحوهن
بمعروف ولا تمسكوهن ضرارا
لتعتدوا ومن يفعل ذلك فقد ظلم نفسه ولا تتخذوا آيات الله هزوا واذكروا نعمه الله عليكم
وما انزل عليكم من الكتاب والحكمه يعظكم به واتقوا الله واعلموا ان الله بكل شيء عليم
چون آنان را طلاق گفتيد و
به پايان عده خويش رسيدند پس بخوبى
نگاهشان داريد يا بخوبى
آزادشان كنيد و[لى] آنان را براى [آزار و] زيان رساندن [به ايشان] نگاه مداريد تا
[به حقوقشان] تعدى كنيد و هر كس چنين كند قطعا بر خود ستم نموده است و آيات خدا را
به ريشخند مگيريد و نعمتخدا را بر خود و آنچه را كه از كتاب و حكمت بر شما نازل كرده
و به [وسيله] آن به شما اندرز مىدهد به ياد آوريد و از خدا پروا داشته باشيد و بدانيد
كه خدا به هر چيزى داناست (۲۳۱)
زنان طلاق داده شده 3
6 - سوره: 2 , آیه: 232
واذا طلقتم النساء فبلغن اجلهن
فلا تعضلوهن ان ينكحن ازواجهن اذا تراضوا بينهم بالمعروف ذلك يوعظ به من كان منكم يومن بالله واليوم
الآخر ذلكم ازكي لكم واطهر والله يعلم وانتم لا تعلمون
و چون زنان را طلاق گفتيد
و عده خود را به پايان رساندند آنان را از ازدواج با همسران [سابق] خود چنانچه بخوبى با يكديگر تراضى نمايند
جلوگيرى مكنيد هر كس از شما به خدا و روز بازپسين ايمان دارد به اين [دستورها] پند
داده مىشود [مراعات] اين امر براى شما پربركتتر و پاكيزهتر است و خدا مىداند و
شما نمىدانيد (۲۳۲)
زنان طلاق داده شده 4
7 - سوره: 2 , آیه: 233
والوالدات يرضعن اولادهن حولين
كاملين لمن اراد ان يتم الرضاعه وعلي المولود له رزقهن وكسوتهن بالمعروف لا تكلف نفس الا وسعها
لا تضار والده بولدها ولا مولود له بولده وعلي الوارث مثل ذلك فان ارادا فصالا عن تراض
منهما وتشاور فلا جناح عليهما وان اردتم ان تسترضعوا اولادكم فلا جناح عليكم اذا سلمتم
ما آتيتم بالمعروف واتقوا الله واعلموا ان الله بما تعملون بصير
و مادران [بايد] فرزندان خود
را دو سال تمام شير دهند [اين حكم] براى كسى است كه بخواهد دوران شيرخوارگى را تكميل
كند و خوراك و پوشاك آنان [=مادران] به طور شايسته بر عهده پدر است هيچ كس جز به قدر وسعش مكلف
نمىشود هيچ مادرى نبايد به سبب فرزندش زيان ببيند و هيچ پدرى [نيز] نبايد به خاطر
فرزندش [ضرر ببيند] و مانند همين [احكام] بر عهده وارث [نيز] هست پس اگر [پدر و مادر]
بخواهند با رضايت و صوابديد يكديگر كودك را [زودتر] از شير بازگيرند گناهى بر آن دو
نيست و اگر خواستيد براى فرزندان خود دايه بگيريد بر شما گناهى نيست به شرط آنكه چيزى
را كه پرداخت آن را به عهده گرفتهايد به طور شايسته بپردازيد و از خدا پروا كنيد و
بدانيد كه خداوند به آنچه انجام مىدهيد بيناست (۲۳۳)
وظایف پدر و مادر نسبت به فرزند
8 - سوره: 2 , آیه: 234
والذين يتوفون منكم ويذرون
ازواجا يتربصن بانفسهن اربعه اشهر وعشرا فاذا بلغن اجلهن فلا جناح عليكم فيما فعلن
في انفسهن بالمعروف والله
بما تعملون خبير
و كسانى از شما كه مىميرند
و همسرانى بر جاى مىگذارند [همسران] چهار ماه و ده روز انتظار مىبرند پس هرگاه عده
خود را به پايان رساندند در آنچه آنان به نحو پسنديده درباره خود انجام دهند گناهى بر شما نيست
و خداوند به آنچه انجام مىدهيد آگاه است (۲۳۴)
زنان – وصیت 5
9 - سوره: 2 , آیه: 235
ولا جناح عليكم فيما عرضتم
به من خطبه النساء او اكننتم في انفسكم علم الله انكم ستذكرونهن ولكن لا تواعدوهن سرا
الا ان تقولوا قولا معروفا
ولا تعزموا عقده النكاح حتي يبلغ الكتاب اجله واعلموا ان الله يعلم ما في انفسكم فاحذروه
واعلموا ان الله غفور حليم
و در باره آنچه شما به طور
سربسته از آنان [در عده وفات] خواستگارى كرده يا [آن را] در دل پوشيده داشتهايد بر
شما گناهى نيستخدا مىدانست كه [شما] به زودى به ياد آنان خواهيد افتاد ولى با آنان
قول و قرار پنهانى مگذاريد مگر آنكه سخنى پسنديده بگوييد و به عقد زناشويى تصميم مگيريد تا زمان مقرر به
سرآيد و بدانيد كه خداوند آنچه را در دل داريد مىداند پس از [مخالفت] او بترسيد و
بدانيد كه خداوند آمرزنده و بردبار است (۲۳۵)
زنان 6
10 - سوره: 2 , آیه: 236
لا جناح عليكم ان طلقتم النساء
ما لم تمسوهن او تفرضوا لهن فريضه ومتعوهن علي الموسع قدره وعلي المقتر قدره متاعا
بالمعروف حقا علي المحسنين
اگر زنان را مادامى كه با
آنان نزديكى نكرده و بر ايشان مهرى [نيز] معين نكردهايد طلاق گوييد بر شما گناهى نيست
و آنان را به طور پسنديده به نوعى بهرهمند كنيد توانگر به اندازه [توان] خود و تنگدست
به اندازه [وسع] خود [اين كارى است] شايسته نيكوكاران (۲۳۶)
زنان 7
11 - سوره: 2 , آیه: 240
والذين يتوفون منكم ويذرون
ازواجا وصيه لازواجهم متاعا الي الحول غير اخراج فان خرجن فلا جناح عليكم فيما فعلن
في انفسهن من معروف والله
عزيز حكيم
و كسانى از شما كه مرگشان
فرا مىرسد و همسرانى بر جاى مىگذارند [بايد] براى همسران خويش وصيت كنند كه آنان
را تا يك سال بهرهمند سازند و [از خانه شوهر] بيرون نكنند پس اگر بيرون بروند در آنچه
آنان به طور پسنديده
در باره خود انجام دهند گناهى بر شما نيست و خداوند توانا و حكيم است (۲۴۰)
زنان – وصیت 8
12 - سوره: 2 , آیه: 241
وللمطلقات متاع بالمعروف حقا علي المتقين
و فرض است بر مردان پرهيزگار
كه زنان طلاق داده شده را بشايستگى
چيزى دهند (۲۴۱)
زنان طلاق داده شده 9
13- سوره: 2 , آیه: 263
قول معروف ومغفره خير من صدقه يتبعها
اذي والله غني حليم
گفتارى پسنديده (در برابر نيازمندان)
و گذشت (از اصرار و تندىِ آنان) بهتر از صدقهاى است كه آزارى به دنبال آن باشد، و
خداوند
بىنياز بردبار است.
(۲۶۳)
خوش خلقی
14 - سوره: 3 , آیه: 104
ولتكن منكم امه يدعون الي
الخير ويامرون بالمعروف
وينهون عن المنكر واوليك هم المفلحون
و بايد از ميان شما گروهى
[مردم را] به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند (۱۰۴)
امر به
معروف و نهی از منکر 1
15- سوره: 3 , آیه: 110
كنتم خير امه اخرجت للناس
تامرون بالمعروف وتنهون
عن المنكر وتومنون بالله ولو آمن اهل الكتاب لكان خيرا لهم منهم المومنون واكثرهم الفاسقون
شما بهترين امتى هستيد كه
براى مردم پديدار شدهايد به كار
پسنديده فرمان مىدهيد و از كار ناپسند بازمىداريد و به خدا ايمان داريد و
اگر اهل كتاب ايمان آورده بودند قطعا برايشان بهتر بود برخى از آنان مؤمنند و[لى] بيشترشان
نافرمانند (۱۱۰)
امر به
معروف و نهی از منکر 2
16 - سوره: 3 , آیه: 114
يومنون بالله واليوم الآخر
ويامرون بالمعروف وينهون
عن المنكر ويسارعون في الخيرات واوليك من الصالحين
به خدا و روز قيامت ايمان
دارند و به كار پسنديده
فرمان مىدهند و از كار ناپسند باز مىدارند و در كارهاى نيك شتاب مىكنند و آنان از
شايستگانند (۱۱۴)
امر به معروف و نهی از منکر 3
17 - سوره: 4 , آیه: 114
لا خير في كثير من نجواهم
الا من امر بصدقه او معروف
او اصلاح بين الناس ومن يفعل ذلك ابتغاء مرضات الله فسوف نوتيه اجرا عظيما
در بسيارى از رازگوييهاى ايشان
خيرى نيست مگر كسى كه [بدين وسيله] به صدقه يا كار پسنديده يا سازشى ميان مردم فرمان دهد و هر كس براى
طلب خشنودى خدا چنين كند به زودى او را پاداش بزرگى خواهيم داد (۱۱۴)
سازش بین
مردم
18 - سوره: 4 , آیه: 5
ولا توتوا السفهاء اموالكم
التي جعل الله لكم قياما و ارزقوهم فيها و اكسوهم و قولوا لهم قولا معروفا
و اموال خود را كه خداوند
آن را وسيله قوام [زندگى] شما قرار داده به سفيهان مدهيد و[لى] از [عوايد] آن به ايشان
بخورانيد و آنان را پوشاك دهيد و با آنان سخنى پسنديده بگوييد (۵)
سفیهان
19 - سوره: 4 , آیه: 6
وابتلوا اليتامي حتي اذا بلغوا
النكاح فان آنستم منهم رشدا فادفعوا اليهم اموالهم ولا تاكلوها اسرافا و بدارا ان يكبروا
ومن كان غنيا فليستعفف ومن كان فقيرا فلياكل بالمعروف فاذا دفعتم اليهم اموالهم فاشهدوا عليهم وكفي
بالله حسيبا
و يتيمان را بيازماييد تا
وقتى به [سن] زناشويى برسند پس اگر در ايشان رشد [فكرى] يافتيد اموالشان را به آنان
رد كنيد و آن را [از بيم آنكه مبادا] بزرگ شوند به اسراف و شتاب مخوريد و آن كس كه
توانگر است بايد [از گرفتن اجرت سرپرستى] خوددارى ورزد و هر كس تهيدست است بايد مطابق عرف [از آن] بخورد پس
هر گاه اموالشان را به آنان رد كرديد بر ايشان گواه بگيريد خداوند حسابرسى را كافى
است (۶)
یتیمان
20 - سوره: 4 , آیه: 8
واذا حضر القسمه اولو القربي
واليتامي والمساكين فارزقوهم منه وقولوا لهم قولا معروفا
و هر گاه خويشاوندان يتيمان
و مستمندان در تقسيم [ارث] حاضر شدند [چيزى] از آن را به ايشان ارزانى داريد و با آنان
سخنى پسنديده گوييد
(۸)
یتیمان-
مستمندان
21 - سوره: 4 , آیه: 19
يا ايها الذين آمنوا لا يحل
لكم ان ترثوا النساء كرها ولا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتيتموهن الا ان ياتين بفاحشه
مبينه و عاشروهن بالمعروف
فان كرهتموهن فعسي ان تكرهوا شييا و يجعل الله فيه خيرا كثيرا
ى كسانى كه ايمان آوردهايد
براى شما حلال نيست كه زنان را به اكراه ارث بريد و آنان را زير فشار مگذاريد تا بخشى
از آنچه را به آنان دادهايد [از چنگشان به در] بريد مگر آنكه مرتكب زشتكارى آشكارى
شوند و با آنها بشايستگى
رفتار كنيد و اگر از آنان خوشتان نيامد پس چه بسا چيزى را خوش نمىداريد و خدا در آن
مصلحت فراوان قرار مىدهد (۱۹)
زنان 10
22 - سوره: 4 , آیه: 25
ومن لم يستطع منكم طولا ان
ينكح المحصنات المومنات فمما ملكت ايمانكم من فتياتكم المومنات والله اعلم بايمانكم
بعضكم من بعض فانكحوهن باذن اهلهن وآتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غير مسافحات ولا متخذات اخدان فاذا احصن
فان اتين بفاحشه فعليهن نصف ما علي المحصنات من العذاب ذلك لمن خشي العنت منكم وان
تصبروا خير لكم والله غفور رحيم
و هر كس از شما از نظر مالى
نمىتواند زنان [آزاد] پاكدامن با ايمان را به همسرى [خود] درآورد پس با دختران جوانسال
با ايمان شما كه مالك آنان هستيد [ازدواج كند] و خدا به ايمان شما داناتر است [همه]
از يكديگريد پس آنان را با اجازه خانوادهشان به همسرى [خود] درآوريد و مهرشان را به
طور پسنديده به آنان
بدهيد [به شرط آنكه] پاكدامن باشند نه زناكار و دوستگيران پنهانى نباشند پس چون به
ازدواج [شما] درآمدند اگر مرتكب فحشا شدند پس بر آنان نيمى از عذاب [=مجازات] زنان
آزاد است اين [پيشنهاد زناشويى با كنيزان] براى كسى از شماست كه از آلايش گناه بيم
دارد و صبر كردن براى شما بهتر است و خداوند آمرزنده مهربان است (۲۵)
زنان 11
23 - سوره: 7 , آیه: 157
الذين يتبعون الرسول النبي
الامي الذي يجدونه مكتوبا عندهم في التوراه والانجيل يامرهم بالمعروف وينهاهم عن المنكر
ويحل لهم الطيبات ويحرم عليهم الخبايث ويضع عنهم اصرهم والاغلال التي كانت عليهم فالذين
آمنوا به وعزروه ونصروه واتبعوا النور الذي انزل معه اوليك هم المفلحون
همانان كه از اين فرستاده
پيامبر درس نخوانده كه [نام] او را نزد خود در تورات و انجيل نوشته مىيابند پيروى
مىكنند [همان پيامبرى كه] آنان را به كار پسنديده فرمان مىدهد و از كار ناپسند باز مىدارد و
براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مىگرداند و از
[دوش] آنان قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است برمىدارد پس كسانى كه به او ايمان
آوردند و بزرگش داشتند و ياريش كردند و نورى را كه با او نازل شده است پيروى كردند
آنان همان رستگارانند (۱۵۷)
پیامبر امر به
معروف و نهی از منکر 4
24 - سوره: 9 , آیه: 67
المنافقون و المنافقات بعضهم
من بعض يامرون بالمنكر و ينهون عن المعروف و يقبضون ايديهم نسوا الله فنسيهم ان المنافقين هم الفاسقون
مردان و زنان دو چهره [همانند]
يكديگرند به كار ناپسند وامىدارند و از كار پسنديده باز مىدارند و دستهاى خود را [از انفاق]
فرو مىبندند خدا را فراموش كردند پس [خدا هم] فراموششان كرد در حقيقت اين منافقانند
كه فاسقند (۶۷)
امر به معروف و نهی ازمنکر 5
25 - سوره: 9 , آیه: 71
والمومنون والمومنات بعضهم
اولياء بعض يامرون بالمعروف
وينهون عن المنكر ويقيمون الصلاه ويوتون الزكاه ويطيعون الله ورسوله اوليك سيرحمهم
الله ان الله عزيز حكيم
و مردان و زنان با ايمان دوستان
يكديگرند كه به كارهاى پسنديده
وا مىدارند و از كارهاى ناپسند باز مىدارند و نماز را بر پا مىكنند و زكات مىدهند
و از خدا و پيامبرش فرمان مىبرند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد
داد كه خدا توانا و حكيم است (۷۱)
امر به معروف و نهی از منکر 6
26 - سوره: 9 , آیه: 112
التايبون العابدون الحامدون
السايحون الراكعون الساجدون الآمرون بالمعروف والناهون عن المنكر والحافظون لحدود الله وبشر المومنين
[آن مؤمنان] همان توبهكنندگان
پرستندگان سپاسگزاران روزهداران ركوعكنندگان سجدهكنندگان وادارندگان به كارهاى پسنديده بازدارندگان
از كارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدايند و مؤمنان را بشارت ده (۱۱۲)
امر به معروف و نهی از منکر7
27 - سوره: 22 , آیه: 41
الذين ان مكناهم في الارض
اقاموا الصلاه و آتوا الزكاه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و لله عاقبه الامور
همان كسانى كه چون در زمين
به آنان توانايى دهيم نماز برپا مىدارند و زكات مىدهند و به كارهاى پسنديده وامىدارند
و از كارهاى ناپسند باز مىدارند و فرجام همه كارها از آن خداست (۴۱)
امر به معروف و نهی از منکر 8
28 - سوره: 24 , آیه: 53
واقسموا بالله جهد ايمانهم
لين امرتهم ليخرجن قل لا تقسموا طاعه معروفه ان الله خبير بما تعملون
و با سوگندهاى سختخود به
خدا سوگند ياد كردند كه اگر به آنان فرمان دهى بى شك [براى جهاد] بيرون خواهند آمد
بگو سوگند مخوريد اطاعتى پسنديده
[بهتر است] كه خدا به آنچه مىكنيد داناست (۵۳)
سوگند
29 - سوره: 31 , آیه: 15
وان جاهداك علي ان تشرك بي
ما ليس لك به علم فلا تطعهما وصاحبهما في الدنيا معروفا واتبع سبيل من اناب الي ثم الي مرجعكم فانبيكم
بما كنتم تعملون
و اگر تو را وادارند تا در
باره چيزى كه تو را بدان دانشى
نيست به من شرك ورزى از آنان فرمان مبر و[لى] در دنيا به خوبى با آنان معاشرت
كن و راه كسى را پيروى كن كه توبهكنان به سوى من بازمىگردد و [سرانجام] بازگشتشما
به سوى من است و از [حقيقت] آنچه انجام مىداديد شما را با خبر خواهم كرد (۱۵)
پیامبر
30 - سوره: 31 , آیه: 17
يا بني اقم الصلاه وامر بالمعروف وانه عن المنكر واصبر
علي ما اصابك ان ذلك من عزم الامور
اى پسرك من نماز را برپا دار
و به كار پسنديده وادار
و از كار ناپسند باز دار و بر آسيبى كه بر تو وارد آمده استشكيبا باش اين [حاكى] از
عزم [و اراده تو در] امور است (۱۷)
امر به معروف و نهی از منکر 9
31 - سوره: 33 , آیه: 6
النبي اولي بالمومنين من انفسهم
وازواجه امهاتهم واولو الارحام بعضهم اولي ببعض في كتاب الله من المومنين والمهاجرين
الا ان تفعلوا الي اوليايكم معروفا
كان ذلك في الكتاب مسطورا
پيامبر به مؤمنان از خودشان
سزاوارتر [و نزديكتر] است و همسرانش مادران ايشانند و خويشاوندان [طبق] كتاب خدا بعضى
[نسبت] به بعضى اولويت دارند [و] بر مؤمنان و مهاجران [مقدمند] مگر آنكه بخواهيد به
دوستان [مؤمن] خود [وصيتيا] احسانى
كنيد و اين در كتاب [خدا] نگاشته شده است (۶)
رابطه ی
مومنان با هم
32 - سوره: 33 , آیه: 32
يا نساء النبي لستن كاحد من
النساء ان اتقيتن فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض وقلن قولا معروفا
اى همسران پيامبر شما مانند
هيچ يك از زنان [ديگر] نيستيد اگر سر پروا داريد پس به ناز سخن مگوييد تا آنكه در دلش
بيمارى است طمع ورزد و گفتارى شايسته
گوييد (۳۲)
زنان پیامبر 12
33 - سوره: 47 , آیه: 21
طاعه وقول معروف فاذا عزم الامر فلو صدقوا
الله لكان خيرا لهم
ولى] فرمانپذيرى و سخنى شايسته برايشان بهتر
است و چون كار به تصميم كشد قطعا خير آنان در اين است كه با خدا راست[دل] باشند
(۲۱)
فرمان پذیری
34 - سوره: 60 , آیه: 12
يا ايها النبي اذا جاءك المومنات
يبايعنك علي ان لا يشركن بالله شييا ولا يسرقن ولا يزنين ولا يقتلن اولادهن ولا ياتين
ببهتان يفترينه بين ايديهن وارجلهن ولا يعصينك في معروف فبايعهن واستغفر لهن الله ان الله غفور رحيم
ى پيامبر چون زنان باايمان
نزد تو آيند كه [با اين شرط] با تو بيعت كنند كه چيزى را با خدا شريك نسازند و دزدى
نكنند و زنا نكنند و فرزندان خود را نكشند و بچههاى حرامزاده پيش دست و پاى خود را
با بهتان [و حيله] به شوهر نبندند و در [كار] نيك از تو نافرمانى نكنند با آنان بيعت كن و از
خدا براى آنان آمرزش بخواه زيرا خداوند آمرزنده مهربان است (۱۲)
زنان 13
35 - سوره: 65 , آیه: 2
فاذا بلغن اجلهن فامسكوهن بمعروف او فارقوهن بمعروف واشهدوا ذوي
عدل منكم واقيموا الشهاده لله ذلكم يوعظ به من كان يومن بالله واليوم الآخر ومن يتق
الله يجعل له مخرجا
پس چون عده آنان به سر رسيد
[يا] به شايستگى نگاهشان داريد
يا به شايستگى از آنان جدا شويد
و دو تن [مرد] عادل را از ميان خود گواه گيريد و گواهى را براى خدا به پا داريد اين
است اندرزى كه به آن كس كه به خدا و روز بازپسين ايمان دارد داده مىشود و هر كس از
خدا پروا كند [خدا] براى او راه بيرونشدنى قرار مىدهد (۲)
زنان طلاق داده شده 14
36 - سوره: 65 , آیه: 6
اسكنوهن من حيث سكنتم من وجدكم
ولا تضاروهن لتضيقوا عليهن وان كن اولات حمل فانفقوا عليهن حتي يضعن حملهن فان ارضعن
لكم فآتوهن اجورهن واتمروا بينكم
بمعروف وان تعاسرتم فسترضع له اخري
همانجا كه [خود] سكونت داريد
به قدر استطاعتخويش آنان را جاى دهيد و به آنها آسيب [و زيان] مرسانيد تا عرصه را
بر آنان تنگ كنيد و اگر باردارند خرجشان را بدهيد تا وضع حمل كنند و اگر براى شما
[بچه] شير مىدهند مزدشان را به ايشان بدهيد و به شايستگى ميان خود به مشورت پردازيد و اگر كارتان
[در اين مورد] با هم به دشوارى كشيد [زن] ديگرى [بچه را] شير دهد (۶)
زنان 15
کارهای پسندیده ای که در
این 36 آیه مشخص شده اند عبارتند از:
الف – 15 آیه راجع به
رفتار مردان با زنان است. به زبان ارقام حدود 42% مربوط به رفتار با زنان و کاهش خشونت مردان با آنان است. البته این
دستورات در آن زمان بسیار عالی بوده است اما در امروز که حرف از برابری حقوقی زن و
مرد است، کاربردی ندارند.
فکر نکنید که پس قران در
آن موقع فمنیست بوده است!. فمنیست تفاوت اساسی
دارد با این دستورات قران خطاب به مردان راجع به کاهش خشونت با زنان.
فمنیسم گسترش و تعمیق
دموکراسی است که در همین بحث قرآن و دموکراسی می آید تا تفاوت های بنیادی اش با
این دستورات قران خطاب به مردان روشن شود.
ب – 9 آیه راجع به امر به
معروف و نهی از منکر است که پیشتر در اینجا آمده:
پ – دوازده آیه باقیمانده
هم در مورد وصیت، قصاص، خوش اخلاقی، پیامبر، فرمان پذیری و یتیمان است.
و ایا مشکلات و مسایل
امروز جوامع همین چند قلم است؟ آیا روشنفکران مذهبی و روحانیون با پشتگرمی چنین
دستورات ساده ای که برای جامعه ی عشیره ای عربستان آن روز مطرح شده ،می خواهند
مسایل پیچیده و جهانی شونده ی امروز را حل و فصل کنند؟ بی جهت نیست که این گروه از
تحصیل کردگان ما با فمنیسم مخالفند، با طرح مسایل حقوقی بجای مسایل اخلاقی
مخالفند- عبدالکریم سروش – اینان بجای این که مسایل امروز دنیا را مستقیمن فهم
کنند، در پی فهم این مسایل از دیدگاه قران می روند؛ قرآنی که مربوط به 1400 سال
پیش و مسایل آن دوران بوده است. یا می خواهند با قبض و بسط شریعت و تفسیرهای عجیب
و غریب ثابت کنند که همه ی مسایل امروز دنیا را با تکیه بر قرآن می توان حل و فصل
کرد. بی جهت نیست که این آقایان روزی که در قدرت بودند، در همراهی با جمهوری
اسلامی در سرکوب های گوناگون نقش معتقدانه ای داشتند.
بی جهت نبود که این
آقایان در رشد دیکتاتوری و سرکوب خواسته های مدنی - سیاسی گروه های غیر خودی همراه
بودند. زیرا خود را آمران به معروف و ناهیان از منکری می دیدند و می بینند که از دیدگاه
قرآن بهترین مردمانند. این ها نه یک
اشتباه سیاسی بلکه بر پایه اعتقادی بنا شده است که می خواست و می خواهد مسایل
امروز کشور که هیچ حتا دنیا را از پنجره 1400 سال پیش ببیند. و متاسفانه همچنان بر
این طبل می کوبند اما این بار در مخالفت با جمهوری اسلامی!
ایا این مخالفت به مفهوم این است که تغییر بنیادی در
دیدگاهشان پیدا شده؟ اینطور به نظر نمی رسد. اگر چنین بود آشکارا جدایی حکومت از
دین را مطرح و این کار را با نقد اعتقاد گذشته شان از آمیختگی حاکمیت با ایده
ئولژی شروع و بیش از این به هدر دادن نیروهای اجتماعی نپرداخته و تجربه ی تلخ
دیگری را تبلیغ نمی کردند؛به امید چنین روزی.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر