۱۳۹۰ مرداد ۸, شنبه

گفتگو با آقای مجتبی واحدی ( 1 )


 آقای مجتبی واحدی، مشاور و سخنگوی آقای کروبی، بتازگی گفتگویی دارد با بالاترین. اگربتوانید " یو تیوپ " را باز کنید، این گفتگو را اینجا می توانید ببینید و گوش کنید:


این وبلاگ کوشید که متن گفتگو را بنویسد، اما حقیقتش ایشان آنقدر تند حرف می زد که نه تنها این انگشتان، شاید هیچ ماشین الکترونیکی نیز نتواند به آن سرعت گفته های ایشان را تایپ کند.

ایشان دو اختلاف اساسی با آقای امیر ارجمند دارد:

1 – آقای امیر ارجمند شمرده و آرام حرف می زند و در نتیجه می شود گفته هایشان را بیاد داشت و تایپ کرد ، اما ایشان تند حرف می زند که ترتیب جمله ها به یاد شنونده نمی ماند تا چه رسد به تایپ گفته های ایشان.

2 – آقای امیر ارجمند بسیار محافظه کارانه حرف می زند بطوری که می خواهد نه سیخ بسوزد نه کباب، اما ایشان بسیار روشن و بدور از حافظه کاری حرف می زند. شاید این تفاوت مهم باعث شده که رسانه های غربی حرف های آقای امیر ارجمند را منتشر کنند و نه حرف های آقای واحدی را.



شمرده و آرام حرف زدن آقای امیر ارجمند آگر با رک گویی آقای واحدی جمع شود، آنوقت یک " چیزی " می شود که مردم بتوانند بفهمند که این آقایان حرف حسابشان چیست.

بهر صورت با دوبار گوش کردن به مصاحبه تقریبن دو ساعته ی ایشان، نکات اصلی نظرات در زیر خلاصه شده اند:



1 – با توجه به شرایط، نه تنها انتخابات 100% آزاد ناممکن است بلکه انتخاباتی که حتا بوی آزادی از آن به مشام رسد، وجود نخواهد داشت.



2- بحث زودرس در باره ی انتخابات که آقای خاتمی به راه انداخت، در واقع مشروعیت بخشیدن به این حاکمیت است؛ هم در زمینه داخلی و هم خارجی. حتا با طرح " انتخابات آزاد". حاکمیتی با این سوابق چگونه می تواند تن به انتخابات آزاد دهد؟



وبلاگ – حتا آقای خاتمی از لغو نظارت استصوابی به عنوان اولین قدم برای شروع انتخابات آزاد تا کنون طفره رفته است و فقط از انتخابات آزاد حرف زده است و نه از چگونگی شروع آن.

3- نافرمانی مدنی یکی از الزامات مبارزه با این حاکمیت است اما نه انفرادی بلکه با رسیدن همه گروههای معارض قدیمی و تازه به یک تصمیم گیری فراگیر و رسیدن به این مرحله غیر ممکن نیست.

4 – من با هر نوع حکومت ایده ئولژیک مخالفم نه با ایده ئولژی ها.

5- انتخاب نوع حکومت حق مردم است نه حق گروه های سیاسی.

6 – جنبش اعتراضی مردم را بسیار فراتر از جنبش سبز می دانم. و جنبش سبز را فراتر از " شورای هماهنگی راه سبز " می دانم.

7 – ما نتیجه رهبری فردی را در طی سالیان دراز دیده ایم، پس بهتر است از فکر پیدا شدن یک رهبر دوری کنیم.

8 – من عضو " شورای هماهنگی راه سبز " نیستم.

9 - شورایی متشکل از همه ی دیدگاههای سیاسی بسیار فراتر از دیدگاه من یا دیدگاه " شورای هماهنگی " خواهد بود.

10 - این قانون اساسی چون قابل تفسیر کاربردی به نفع حاکمیت است، نمی تواند کارآمد برای کل جامعه باشد.



و اما:

گفتگو با " خود نویس "

برای یافتن احتمالی متن کامل گفتگو با سایت " بالاترین " به سایت " سهام نیوز " متعلق به آقای کروبی هم سری زده شد و عجیب آن که در آنجا متن گفتگو ی ایشان با سایت " بالاترین " – نشانی بالا – و یا دست کم هیچ خبری از این گفتگو هم نبود. ولی در آنجا گفتگوی پیشتر آقای واحدی با سایت " خودنویس " بود.

مطالعه ی این متن نشان داد که حرف ها تقریبن یکی است. بنابراین شما اگر نتوانید " یو تیوپ " را باز کنید، متن گفتگو را با موضوع و موضع تقریبن یکسان می توانید در زیر بخوانید. این گفتگو در دو بخش می آید. قسمت های تاکید شده از این وبلاگ است.


مجتبی واحدی: اقای کروبی در «شورای هماهنگی راه سبز امید» نماینده‌ای ندارند

سحام نیوز: سید مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی در گفتگو با وب سایت خبرنگاران سبز درباره عضویت خود در «شورای هماهنگی راه سبز امید» گفت: نه بنده و نه هیچ کدام از نزدیکان آقای کروبی عضویتی در «شورای هماهنگی راه سبز امید» ندارند، ولی تاکنون در باره برنامه‌هایی که داشته‌اند با بنده نیز مشورت کرده‌اند. نظر شخصی بنده، جدا از مشاورت آقای کروبی، این است که روش‌ها باید کمی شفاف‌تر و واضح‌تر باشد. بعضی از صحبت‌هایی که آقایان در باره تاکید بسیار زیاد بر اجرای بدون تنازل قانون اساسی می‌کنند را بنده نمی‌پذیرم و معتقدم که همین قانون اساسی راه را برای برخی سوء استفاده‌ها باز کرده است. اینکه تاکید بشود تمام خواسته‌ی‌ ما اجرای بدون تنازل قانون اساسی است را بنده نمی‌پذیرم و معتقدم که جنبش اعتراضی مردم فراتر از جنبش سبز است و جنبش سبز فراتر از این خواست است.

متن این مصاحبه به نقل از وب سایت خبرنگاران سبز به شرح زیر است:

خبرنگاران سبز: آقای واحدی اگر ممکن است به پیشینه سیاسی-رسانه‌ای خود اشاره کنید و بفرمایید که آیا تابحال پست‌های اجرایی نیز در طول ۳۲ سال گذشته داشته‌اید یا خیر.

ــ بسم‌الله الرحمن الرحیم. من از سال ۶۱ کار با آقای کروبی را شروع کردم و تا سال ۶۶ مسئول دفتر ایشان بودم. از سال ۶۷ در وزارت دارایی معاون وزیر دارایی بودم و از نیمه سال ۷۸ که آقای کروبی برای شرکت در انتخابات مجلس ششم تصمیم گرفتند من به عنوان مشاور رسانه‌ای ایشون مشغول به کار شدم. سپس در مجلس رسما معاون رسانه‌ای و مطبوعاتی آقای کروبی بودم. بعد از آن بنده در کمپین انتخاباتی سال ۸۴ نیز همراه ایشان بودم. ضمنا از سال ۷۹ تا دی ماه سال ۸۸ سردبیر روزنامه آفتاب یزد بودم.

خبرنگاران سبز: آقای واحدی، شخصیت آشکار و تندگویی که جامعه ایرانی از شما در چند ماه گذشته شناخته با راه و روش محتاطانه‌ای که آفتاب یزد به سردبیری شما دنبال می‌کرد تفاوت‌های مشخصی دارد. این تفاوت را چگونه توضیح می‌دهید؟

ــ من موافق نیستم. درست است که نوشتن در فضای ایران تحفضات و الزاماتی دارد ولی اگر به سرمقالاتی که بنده در این ده سال در روزنامه آفتاب یزد نوشتم مراجعه کنید همین سخنان با ادبیاتی که در داخل کشور گفتنی باشد مطرح شده است: انتقاد از شورای نگهبان، از قوه قضاییه، از نظارت استصوابی، از اینکه آقای خامنه‌ای را در حد ائمه بالا بردند. مثلا وقتی آقای نوری‌زاد ایشان را به امام حسین تشبیه کرده بود سرمقاله‌ای در این باره در آفتاب یزد نوشتم ولی با رعایت الزماتی که ادامه کار را میسر کند. حتی امروز هم اگر امکان این بود که در همان حد در داخل کشور به کار ادامه بدهم، در داخل می‌ماندم و می‌نوشتم چون اثرگذاری آن را کمتر از گفتنی‌های بیرون از ایران نمی‌دانم. ولی اکنون که بیرون هستم، دست بازتر است و صریح‌تر می‌توان سخن گفت.

خبرنگاران سبز: به نظر می‌رسد که شما در چندماه اخیر به عنوان سخن‌گوی برون‌مرزی آقای کروبی عمل می‌کنید؛ آیا آقای کروبی شخصا این مسئولیت و ماموریت را به شما واگذار کردند؟

ــ من در آخرین تماس تلفنی که (قبل از حصر) با آقای کروبی داشتم ایشان از من خواستند که یک سری نکات را مطرح کنم که بنده از قول ایشون نقل کردم که حکومت اگر شجاعت و غیرت دارد ایشان را محاکمه کند. همچنین مقایسه این حکومت با زمان شاه و اینکه این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی را از قول آقای کروبی نقل کردم. این نکاتی بود که ایشان مشخصا از من خواستند به عنوان سخنگوی ایشان مطرح کنم. بعد از آن نیز کوشیدم بین جایگاه شخصی خود و جایگاه سخن‌گویی آقای کروبی تفکیک قایل بشوم. هرآنچه که بنده به عنوان سخن‌گوی ایشان مطرح می‌کنم ایشان قطعا قبول دارند. بنده این کار را به درخواست ایشان انجام دادم؛ سمت مشاورت از قبل وجود داشت.

خبرنگاران سبز: اکنون از آقای کروبی چه خبری دارید؟ وقتی که خانم فاطمه کروبی مدتی برای مداوا از حصر خارج شدند آیا شما توانستید با ایشان تماس بگیرید؟

ــ با ایشان خیر ولی با فرزندان ایشان در تماس بوده‌ام که گفته‌اند رفتار با ایشان پیش از عید خشونت‌بار بوده است ولی بعد از عید بهتر شده است. ولی بر اساس اطلاعات تازه، هیچ کتاب یا روزنامه‌ای در اختیار آقای کروبی قرار نمی‌دهند. حتی اجازه نداده‌اند یک جلد از کتاب‌های فقهی که ایشان تقاضا کرده بود به دست ایشان برسد. با وجودی که رفتار شخصی ماموران بهتر شده است ولی باز خبر می‌رسد که گاهی که چهار یا پنج روز هیچ کسی خبری از آقای کروبی و همسرش نمی‌گیرد و این عزیزان با کمبود مواد غذایی در خانه مواجه می‌شوند.

خبرنگاران سبز: شایعه عارضه قلبی که امروز در برخی رسانه‌ها منتشر شد را تایید می‌کنید؟

ــ اگر بخاطر داشته باشید همین رسانه‌ها چندی قبل نوشتند که آقای کروبی برای نوشتن توبه‌نامه آماده می‌شود. این حرف‌ها بی‌ربط است. من پیشتر هم گفتم اگر آقای کروبی بخواهند توبه کنند از همکاری‌یی که با آقای خامنه‌ای داشته‌اند و سکوتی که در برابر مظالم حکومت کرده‌اند توبه خواهند کرد. بنده شایعه عارضه قلبی ایشان را تکذیب می‌کنم.

خبرنگاران سبز: آقای واحدی آیا شما می‌توانید بگویید شرح وظایف «شورای هماهنگی راه سبز» چیست و اعضای آن چه کسانی هستند؟

ــ من ترجیح می‌دهم در این مورد خیلی صحبت نکنم. بهتر است این سئوال را از جناب آقای دکتر امیرارجمند بپرسید.

خبرنگاران سبز: آیا شما عضو این شورا هستید؟

ــ خیر، ولی تاکنون در باره برنامه‌هایی که داشته‌اند با بنده نیز مشورت کرده‌اند. نه بنده و نه هیچ کدام از نزدیکان آقای کروبی عضویتی در «شورای هماهنگی راه سبز امید» ندارند.

خبرنگاران سبز: آیا شما به این روند انتقاد ندارید؟

ــ نظر شخصی بنده، جدا از مشاورت آقای کروبی، این است که روش‌ها باید کمی شفاف‌تر و واضح‌تر باشد. بعضی از صحبت‌هایی که آقایان در باره تاکید بسیار زیاد بر اجرای بدون تنازل قانون اساسی می‌کنند را بنده نمی‌پذیرم و معتقدم که همین قانون اساسی راه را برای برخی سوء استفاده‌ها باز کرده است. اینکه تاکید بشود تمام خواسته‌ی‌ ما اجرای بدون تنازل قانون اساسی است را بنده نمی‌پذیرم و معتقدم که جنبش اعتراضی مردم فراتر از جنبش سبز است و جنبش سبز فراتر از این خواست است. حتی بنده گفته‌ام که علاقمندان و کسانی که برای آقایان کروبی و موسوی نگرانی دارند اعم از کسانی هستند که در شورای هماهنگی و جنبش سبز حضور دارند. بنده شخصا معتقدم که باید شفاف‌تر بود، رودبایستی‌ها را کنار گذاشت و حرف‌ها را واضح‌تر گفت. همان کاری که این روزها خود نیز انجام می‌دهم.

خبرنگاران سبز: آیا استنباط ما درست است که شما به اینکه یکی از رهبران سبز نماینده رسمی در این شورا ندارد انتقاد دارید؟

ــ در شورای هماهنگی، شخص مستقیمی از طرف آقای کروبی معرفی نشده است اما دوستانی که آنجا هستند همان‌گونه که آقای کروبی و آقای موسوی با یکدیگر همکاری نزدیکی داشتند به لحاظ دیدگاه و تفکر به آقای کروبی نزدیک هستند. ولی انتقاد بنده بیشتر از اینکه متوجه ترکیب شورا باشد متوجه روش شوراست. منظورم این است که بنده موافق نیستم که هدف جنبش را به اجرای بی‌تنازل قانون اساسی خلاصه کنیم و معتقدم اتفاقا آقای خامنه‌ای خیلی بیشتر از ما بر اجرای بدون تنازل قانون اساسی تاکید دارد به این دلیل که اختیاراتی که این قانون اساسی برای رهبری در نظر می‌گیرد همراه با تفسیرهایی که شورای نگهبان ارائه می‌دهد خیلی بیشتر از آزادی‌هایی است که ما بتوانیم از این قانون اساسی بدست بیاوریم.( 1 )

خبرنگاران سبز: آیا نظر شما در این باره نظر آقای کروبی هم هست؟

ــ بله. آقای کروبی در آخرین گفته‌هایشان گفتند که این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی و تاکید کردند که آنچه مردم می‌خواهند مهم است. حال اگر ما برای آنچه که مردم می‌خواهند قید تعیین کنیم مورد موافقت آقای کروبی نیست. اما عرض می‌کنم که برادرانی که در آن شورا هستند از لحاظ مواضعی که در مخالفت با استبداد، درخواست انتخابات آزاد، و تاکید بر حق مردم دارند تفکر و مواضعشان بسیار با تفکر و مواضع آقای کروبی نزدیک است.

خبرنگاران سبز: امروز ۸۴ روز از حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی می‌گذارد. شخص شما و نزدیکان آقای کروبی برای پایان گرفتن این حصر چه کرده‌اید و چه برنامه‌هایی دارید؟

ــ طبیعی است که بنده و فرزندان آقای کروبی نگرانی شخصی داشته باشیم ولی مخالف این هستیم که اعتراض مردم را به زندانی بودن این دو بزرگوار و همسرانشان محدود کنیم. تاکید ما (بنده و فرزند آقای کروبی) بیشتر بر خواسته‌های آقای کروبی و موسوی است که منجر به زندانی شدن آن‌ها شد. البته کارهایی هم شده است، مثلا سه شنبه‌های اعتراض. گاهی نیز کسانی با این نظر زیاد موافق نبودند و همراه نشدند و چون ما معتقد به تکروی نیستیم می‌کوشیم برای آینده برنامه‌های جدی‌تری را پیش‌بینی کنیم. البته اگر دوستان دیگر همراه نشدند ما به هرحال حرف‌های خود را با مردم در میان خواهیم گذاشت. همان‌طور که گفتم تاکید ما بیشتر از اینکه بر آزادی آقایان کروبی و موسوی و همسرانشان باشد بر مواردی هست که منجر به زندانی‌شدنشان شد. البته زندانی شدن این عزیزان همه به جهت شخصی و عاطفی و هم به جهت کارکرد این چهار عزیز در پیش‌برد جنبش اعتراضی برای ما اهمیت زیادی دارد. و البته با نزدیک شدن به خرداد، فکرهایی برای آینده داریم که اعلام خواهیم کرد.

خبرنگاران سبز: اما واقعیت این است که نبود این رهبران احساس می‌شود و آزادی آن‌ها اکنون بخشی از مطالبات جنبش اعتراضی مردم شده است.

ــ قطعا همین گونه است اما خوب است برکت این موضوع را هم در نظر بگیریم. بعضی دوستان پیش از این با تندروی‌های خود آقایان موسوی و کروبی را متهم به کندروی، مسامحه، یا مجامله می‌کردند ولی امروز حقیقت برایشان روشن شده است و این مسئله کوچکی نیست. البته هزینه بسیار زیادی (۸۴ روز زندانی بودن این دو عزیز و همسرانشان) نیز برای آن پرداخته شده است. اما آگاهی بخشیدن به مردم مبنی بر این‌که این حکومت از حرف و سخن این دو بزرگوار که سال‌ها مسئولیت داشته‌اند می‌ترسد دست‌آورد بزرگی است. یعنی حکومت تنها از تظاهرات خیابانی در هراس نیست بلکه حتی از سخن همراهان برجسته جنبش سبز نیز هراس دارد. این نکته برای آگاهی بخشی به مردم مهم است و نباید دست‌کم گرفته شود. علاوه بر آن، مقاومت آقای کروبی و پیام‌ ایشان که بنده بعد از اولین ملاقات فرزندانشان آن را نقل کردم و هم گفته اخیر همسر ایشان که گفته‌اند ایشان حتی محکم‌تر از سابق ایستاده‌اند مهم است.

من یقین دارم که حکومت نمی‌تواند این وضعیت را ادامه دهد. حکومت هم‌اکنون هم از داخل و خارج زیر فشار قرار دارد. اما در این بین روحیات شخصی و کینه‌جویی آقای خامنه‌ای نیز نقش بازی می‌کند. واقعیت این است که مشکل آقای خامنه‌ای با آقایان موسوی و کروبی مربوط به امروز و دیروز و یا دو سال پیش نیست. آقای خامنه‌ای هنوز کینه ۲۶ سال پیش را دارد وقتی که در سال ۶۴ ایشان مجبور شد آقای موسوی را به عنوان نخست وزیر معرفی کند که در این معرفی و جلب حمایت آیت‌الله خمینی از آقای موسوی آقای کروبی نقش بسیار گسترده‌ای داشت. به سبب این کینه، ایشان هزینه‌های زیادی پرداخت کرده‌ است و حاضر است پرداخت کند تا تحقیری که از سال ۶۴ تا ۶۸ در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش تحمل کرد را جبران کند. اما دست‌آورد این اتفاقات هم بسیار زیاد بوده است. اینکه حاکمیت اکنون به اختلافات شدید درونی رسیده است بی‌تاثیر از تحرکات جنبش سبز نیست. وضعیت در مقطع کنونی چنان شده است که هر گروه از حاکمیت می‌کوشد گناه کمبودها و مشکلات را به گردن دیگری بیاندازد.

در این بین، احمدی‌نژاد با تصور اینکه بعد از زندانی کردن رهبران جنبش سبز، موضع آقای خامنه‌ای در میان نیروهای سنتی، مذهبی‌ها، و نیروهای داخل و خارج کشور تضعیف شده است، کوشید که بیش از گذشته خودسری، خودنمایی و قدرت‌نمایی کند و سهم بیشتری از حکومت از آقای خامنه‌ای طلب کند که نتیجه‌اش به این درگیری انجامید. این وقایع گاهی مستقیم و گاهی غیر مستقیم در اثر تحولات اخیر از جمله زندانی شدن آقایان کروبی و موسوی اتفاق افتاده است.



وبلاگ :

(1 ) منظور اصل 110 قانون اساسی است که کل اصول دیگر را کاملن نقض می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();