۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

مصاحبه ی آقای مهندس موسوی


 

آقای مهندس موسوی با پایگاه اطلاع رسانی جماران مصاحبه ای داشته است که می توانید مشروح آن را در سایت زیر بخوانید:

http://norooznews.info/news/14904.php

این مصاحبه روشنگر بسیاری چیزها است. تاکید ایشان بر خصلت های فرهنگی ، تربیتی ، قومی کاملا مستدل و درست است، اما نقش قانون در تحلیل و یا رشد خصلت های اجتماعی مزبور را نادیده گرفته و درخواست اجماع برای همین قانون اساسی را دارند. آقای مهندس موسوی بر بندهایی از قانون اساسی تاکید کرده اند که در صورت اجرا وضع موجود را می تواند تلطیف کند. اما معلوم نیست چرا ایشان مهمترین بخش قانون اساسی را فراموش کرده اند و یا فراموش می کنند؛ اختیارات و وظایف رهبری را، که تمام مفاد قانون اساسی را تحت تاثیر قرار می دهد که بشدت تحت تاثیر خصلت های فرهنگی، تربیتی ، قومی می تواند اثرات ویرانگری داشته باشد. برای توجه بیشتر ایشان به این بخش از قانون اساسی نوشته ی چند وقت پیش همین وبلاگ را خدمتشان فرستادم، بنام : قانون اساسی و استبداد.

شما هم اگر مایلید می توانید آن را در همین وبلاگ بخوانید.

http://hafezehtarikhi.blogspot.com/2009/09/blog-post.html


 

اگر این بخش از قانون اساسی تغییر کند، و اختیارات ایشان در حد شاهان کشورهایی که ایشان نامبرده اند باشد، آن وقت بسیاری از خصلت های ارتجاعی جایی برای بروز ندارد، و در عوض خصلت های اجتماعی و دموکراسی تقویت می شود.

۱۱ نظر:

محسن پارسا گفت...

سلام عرض می کنم
من هم مانند شما معتقد هستم که مهمترین نقص قانون اساسی وجود ولایت فقیه است که با رای مردم اختیاراتی در حد نایب امام زمان به شخصی داده می شود!
تمام مشکل ما هم از همینجا آغاز می شود آقای مهندس بازرگان سخنرانی زیبایی در مجلس ایراد کرد. ایشان گفت: استبداد از جایی شروع می شود که یک طبقه، یک شاه، یک خاندان و حتی یک مکتب خود را یگانه، مالک و یگانه منجی می داند ولو با حسن نیت و خدمت.
نباید توقع داشت آقای موسوی صراحتا از ولایت فقیه انتقاد کند. همین که عکس ولی فقیه زمانه را در بالای مجالس خود نزند کافی است.

محسن پارسا گفت...

از بابت جواب به آقا وحید هم باید بگویم موضوع بحث رو جالب دیدم تصمیم گرفتم علاوه بر اینکه در وبلاگ ایشان کامنت بگذارم، یک نسخه هم در وبلاگ خودم بگذارم شاید یکی خواند و نظرش و جلب کرد و خواست نظری بدهد.
کار ما از دوربین ساختن دیگر گذشته ولی اگر باز دست روی دست بگذاریم باید تابوت دموکراسی را بسازیم.
راستی آقا خلیل اگه نیاز دیدید به نظراتم پاسخ دهید لطف کنید در وبلاگ خودم این کار رو کنید تا من هم بتوانم به موقع ببینم و در صورت لزوم به آن پاسخ بدهم.
موفق باشید

وحید گفت...

سلام

خلیل جان ، ممنون از حضور و نظرت و معرفی کتاب ِ (روایت امید )

اما در باره نظرتان :

1-اگر در این آیه دقت کنید ، گفته :

" زبان كسی كه اينها را به او نسبت ميدهند عربی نيست .در صورتيكه قرآن به زبان عربی فصيح است . "

این جمله (آیه) نکته انحرافی دارد . و با گفتن اینکه ، زبانِ ( سلمان ) عربی نسیت ، ذهن را منحرف می کند .
در صورتی که :
اولا ، با علاقه و هوش (سلمان) و نزدیکی زبان عربی با فارسی ، بعد از گذشت زمانی کم یاد گیری عربی کاره مشکلی نبوده است .
دوما ، یعنی در طول تقریبا ( 13 سال) همنشینی سلمان و محمد ، به کمک مترجم با هم صحبت می کردند ؟!
سوما ، ( از همه مهمتر) من هم در متن نوشته ام که (سلمان) مطلب را در اختیار
(محمد) قرار می داد و ابلاغ و گویش با ( محمد) بود .

و ذکر این نکته هم لازم است که ، اگر در آیات ِ بعد از این آیه دقت کنید ، خدای محمد ، مدعیان این حرف را با تهدید و ترساندن ، ساکت می کند . ( روش متداول ، ترساندن از خدا و وحشت مردم ازعذاب الهی !!)

104- كسانی كه به آيات خدا ايمان نمی‌آورند خدا آنها را هدايت نمیکند و عذاب پردردی دارند.
105- كسانی كه به آیات خدا ایمان نمی‌آورند فقط دروغ را به هم می‌بافند.
آنها دروغگو هستند.

2-قربون ِ کلامت .

ادامه دارد

وحید گفت...

ادامه

3-اینکه مسلمانان از زرتشتیان و یا زرتشتیان از مسلمانان ، الگو برداری کرده اند ، شکی نیست .

حتی اگردر طول تاریخ ، ادیان مختلف با هم تماسی هم نداشتند ، بسیاری از کلام و نظراتشان ، یکی بود . چون همگی ریشه در اخلاق انسان ها دارد .
من صحبتم چیزه دیگریست . و اینکه سلمان با شناخت خوبی که از ادیان مختلف داشته ( زرتشتی ، مانی ، مسیحی و ........... ) عصای دست ، پیغمبر اسلام بوده است . ( چیزی که خود محمد هم گفته است )
دعاهای روزانه ، چندان مهم نسیت . فکر نمی کنم خواسته مسیحی ، یهودی و یا مسلمان ، از خدا با هم فرقی داشته باشد . همه اش ناله است و زاری [چشمک]
( البته دعای مسلمانان سوزناک تر است)

توضیح المسائل زرتشتیان اگر مثل ِ مسلمانان ( شیعیان) باشد .( احكام طهارت ، نجاسات ، دفن ، احكام روزه ، زكات و صید ملخ ! ) که اصلا ارزش بحث کردن ندارد .
و اگر هم در آن احکام قانون گذاری (حقوقی ، مدنی ،اجتماعی و سیاسی) و مشابه این آمده است که هیچ ربطی به توضیح المسائل شیعیان (مسلمانان ) ندارد .و قابل مقایسه نیست .

وحید گفت...

سلام مجدد

آقا خلیل
در نظر دوم در جایی نوشته شده[چشمک]
چون از بلاگفا در این وبلاگ کپی شده است بجای آوردن شکل ،نوشته را آورده.
حذف یا اطلاح آن با شما .

ممنون

پارسا گفت...

راست می گی...
راستی ایران زندگی می کنی؟

خلیل گفت...

سلام آقا وحید. من وقتی جایی نظر می نویسم، دو باره برای جوابش بر می گردم. این صفحه مربوط به مصاحبه ی آقای مهندس موسوی است و بس.

اكنون گفت...

سلام
سپردن زندگي هفتاد ميليون نفر به دست يك نفر كار عقلاني به نظر نمي ايد؛ اين كار هيچ منطق عقلاني و شرعي ندارد. كجاي شرع گفته است كه يك نفر را مالك زندگي خودتان بكنند. دقيقا نمي‌دانم چرا در قانون اساسي ما در سال 57 چنين كاري كرده‌اند؛ شايد شخصيت ويژه امام خميني و كاريزمايي كه در آن سال‌ها داشته است و سطح فكري اجتماع باعث رقم خوردن اين وضعيت شده است.

امیر پارسا گفت...

سلام دوست عزیز

مطلبی که در وبلاگم از وبلاگ آقای مهدی سعیدی نقل کرده بودم را از سایت ایران پرس نیوز گرفته بودم.

سربلند و سبز باشید

اكنون گفت...

سلام
بله موج سوم كار دولت‌هاي اقتداگرا را سخت كرده است.
شايد بشود گفت كه سر اين جنبش همان آرمان‌هاي آن است.
سخنگويان اين جنبش هم تك تك اعضاي آن هستند.

وحید گفت...

سلام

خلیل جان ، اینکه من جواب شما را در این پست و در وبلاگ شما درج کردم ، بخاطر احترام به شماست .

شما هم مثل من حتما در روز به خیلی از وبلاگها سر می زنیدو نظر می دهید.
اینکه مجدد برگردید و همه نظرات خود را چک کنید که آیا جوابی داده شده یا نه ، هم خسته کننده است و هم تعدادی را فراموش خواهید کرد.

البته این روش ، روش شماست و برای من قابل احترام ...چشم رعایت می کنم.

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();