۱۳۹۹ دی ۲۲, دوشنبه

سرباز بجای کالا!

اقتصاد پس از ۴۲ سال!

اگر چه وضع اقتصادی را همه ، هر روزه با پوست و استخوانشان حس می کنند، اما آمار رسمی روشنتر چهره کریه این سیاستگذاری را روشن می نماید،

در نشست اقتصادی اتاق بازرگانی با معاون ریاست جمهوری مسائل مختلفی گفته شده  که در بی بی سی و گزارش اتاق بازرگانی بخش های مختلف آن آمده است. این نوشته جمع این دو است:

۱ - بی بی سی:

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه‌ای که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران در آن حضور داشته گفته است "بسیاری از فعالان اقتصادی به ناروا خانه‌نشین شده‌اند، به ناروا به محکمه کشیده‌ شده‌اند“...                                                                          در دنیا گفته می‌شود که اگر کالاها از مرزها عبور نکنند، سربازان از مرزها عبور خواهند کرد. این اهمیت صادرات و تجارت را نشان می‌دهد. دنیا این را درک کرده اما ما هنوز آن را درک نکرده‌ایم".

https://www.bbc.com/persian/business-55601546


۲- در گزارش اتاق بازرگانی. این مطالب آمده :

آقای شافعی در مراسم روز ملی صادرات با انتقاد از "آشفتگی بی سابقه در تصمیم گیری‌های اقتصادی کشور در چند سال اخیر" خواستار اعتماد دولت به بخش خصوصی شده است....                   .                                                                                                                   مهم‌ترین موضوعی که در این رابطه گفته شده، یکپارچه‌سازی فعالیت‌های گمرکی و مرزی است به گونه‌ای که کلیه اقدامات این بخش به صورت هماهنگ و بر اساس یک سیاست دنبال شود. از سوی دیگر بهبود شرایط راه‌های مواصلاتی و تقویت ناوگان حمل‌ونقلی نیز مورد توجه بوده است.

در این نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه تقریباً نیمی از صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه انجام می‌شود، گفت: میزان واردات کشورهای همسایه حدود ۲ هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این میزان ۲۵ میلیارد دلار است و این یعنی ظرفیت صادرات به این کشورها بسیار بیشتر از میزان فعلی است.

او با بیان اینکه اکثر مشکلات برای توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه به مسائل داخلی مرتبط است، خواستار تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و رفع مسائل مرزی و مشکلات گمرکی برای توسعه صادرات شد.

در ادامه معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت نقش کشورهای همسایه در توسعه صادرات، گفت: بر اساس آمارها، ۶۵ درصد از صادرات کشور در هشت ماهه نخست سال جاری به کشورهای همسایه اختصاص داشته است. برای تقویت این سطح از مناسبات لازم است اتاق ایران برنامه‌ای مشخص و دقیق برای همکاری با هر یک از این کشورها تدوین و آن را در دستور کار قرار دهد

https://www.mccima.com/?id=67457


دو گزارش، هر یک گوشه ای از سیاست گذاری غلط اقتصادی را نشان می دهند که پس از ۴۲ سال حاکمیت اسلامی :

۱ - از ۲ هزار میلیارد ظرفیت واردات کشورهای همسایه ایران - ۱۵ کشورند- ، فقط ۲۵ میلیاردش سهم تجار ایرانی شده است ، یعنی با یک تناسب ساده فقط ۱۲.۵٪  و ۸۷.۵ ٪ به دست دیگران افتاده که اینقدر همسایه دور و برشان ندارند!!

۲ - به گفته آقای جهانگیری این مقدار صادرات ۶۰٪ کل صادرات ایران است!!! با یک تناسب ساده یعنی کل صادرات ایران پس از ۴۲ سال حدود چهل میلیارد دلار است!!

۳- اختلالات گمرکی و مرزی هم به سپاه پاسداران مربوط است که می خواهد همه چیز را کنترل و از هر راهی پول در بیاورد. اقتصاد کشور برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یعنی بدست آوردن پول بیشتر از هر راهی حتا ایجاد اختلال در صادرات و واردات ،  تا  بتواند از « انقلاب اسلامی » پاسداری کند نه از منافع کشور ایران!

به همین دلیل:

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه‌ای که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران در آن حضور داشته گفته است "بسیاری از فعالان اقتصادی به ناروا خانه‌نشین شده‌اند، به ناروا به محکمه کشیده‌ شده‌اند".                                                                        رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته است "در دنیا گفته می‌شود که اگر کالاها از مرزها عبور نکنند، سربازان از مرزها عبور خواهند کرد. این اهمیت صادرات و تجارت را نشان می‌دهد. دنیا این را درک کرده اما ما هنوز آن را درک نکرده‌ایم“.

و درست گفته که سربازها بجای کالاها از مرزها عبور می کنند: حشدالشعبی، فاطمیون، جبهه النصره ،حزب الله لبنان، حوثی ها، زینبیون پاکستانی ها، طالبانی ها، داعشی ها

هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();