۱۳۹۲ خرداد ۸, چهارشنبه

نابرابری های زن و مرد در قرآن ( خ – حقوق خانوادگی 2)


  2 - اختیارات و مسئولیت زن در خانه


 بر اساس سنت های موجود، زن " کدبانوی " خانه و مدیر آن است. اما در قرآن چنین نیست. باز هم برای چندمین بار به این آیه می رسیم :


سوره 4 – نساء – آیه 34
الرجال علي النساء بما فضل الله بعضهم علي بعض وبما انفقوا من اموالهم فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظ الله واللاتي تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن في المضاجع واضربوهن فان اطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا ان الله كان عليا كبيرا

مردان سرپرست زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى‏كنند پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى‏كنند و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد [نخست] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاه‏ها از ايشان دورى كنيد و اگر تاثير نكرد] آنان را ترك كنيد پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى [براى سرزنش] مجوييد كه خدا والاى بزرگ است (۳۴)
 
می بینیم که فرمانبرداری اولین و مهمترین وظیفه زن است و سپس حفظ اسرار شوهر. و اگر هم به این وظایف عمل نکردند ، شامل تنبیه می شوند که در ادامه سوره آمده است.

توجه کنیم که :

چنین دیدگاهی در قرآن مربوط به زمانی است که   " مردان سرپرست زنانند ...  به دليل آنكه از اموالشان خرج مى‏كنند.." – قسمت اول آیه –

اما زمانه ای که زنان همدوش مردان به کار تولید و درآمد روی آورده اند و در تامین نیازهای خانواده می کوشند، چنین دیدگاهی  در عمل کنار گذاشته می شود.

بی جهت نیست که علمای اسلامی و روشنفکران مذهبی به اشکال مختلف و تعابیر شاعرانه می کوشند زنان را در چاچوب خانواده تعریف کنند.

و نیز بی جهت نیست که جمهوری اسلامی به اشکال مختلف می کوشد زنان را از مناسب اجتماعی دور نماید و کارشان را به تولید بچه محدود کند و به همین منظور هم جایزه برایشان می گذارد.

به هر روی، زمانه به عقب بر نمی گردد و تلاش برای جلوگیری از فعالیت اجتماعی زنان همردیف مردان، تنها این خاصیت را دارد که رشد اجتماعی را کند نماید؛ نه این که آن را متوقف یا به عفب برگرداند. ایجاد این " کندی " دودش به چشم ملت می رود و شعله هایش دامن بانیانش را می گیرد.

------------------------------------------------
مطلب مرتبط:

نابرابری های زن و مرد در قرآن ( خ – حقوق خانوادگی 1)

1 - تامین مالی خانواده



۱ نظر:

ناشناس گفت...

mehray
عقل و اخلاق جهان‌شُمول (مهرای ساغِشکی)
شنبه 11 خرداد ماه سال 1392
در پی وقوع مناظره مسابقه وار، تقلب کاندیداها شاید بد نباشد

http://mehray.blogsky.com/1392/03/11/post-195

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();