۱۳۹۱ مهر ۱۹, چهارشنبه

دموکراسی، آستانه تحمل و جنگ ( 1 )


 در پست پیشین گفتگوی تلویزیون ایرانیان برلن با خانم الهه بقراط گذاشته شده. چون عده ای نتوانستند فیلم این گفتگو را باز کنند و گوش کنند، این گفتگو بصور متن زیر در آمد و البته که شیرینی و جذابیت اصل گفتگو را ندارد. به هر صورت خواندن این گفتگو می تواند برای ما آموزنده باشد؛ هم دریافت نظرات روشنفکران ایرانی خارج کشور، و هم مقایسه این نظرات با آنچه در جامعه وجود دارد.

تاکید با حروف درشت تر از این وبلاگ است.

آقای فرهاد حیرانی این گفتگو را انجام داده است.

قسمت اول

در خدمت خانم الهه بقراط هستم .

برای شروع برنامه داستانی را می گویم:

شخصی در بنگاه معاملات خودنشسته بود. اتفاقن بفکر ساختن یک فیلم می افتاد. اتفاقن دوستانش 5 میلیون دلار در اختیارش می گذارند.ایشان در مدت 5 روز یک فیلم می سازد و اقدام به انتشار در یوتیوپ می کند بصورت مجانی. اتفاقن در سالگرد 11 سپتامبر پخش می شود. طبق معمول در کشورهای اسلامی شلوغ می شود.اتفاقن  عده ای در لیبی از دیوار سفارت بالا می روند و با خودشان نارنجک داشته اند. اتفاقن عده ای از آنها سفیر امریکا را در خیابان با راکت می کشند. و

پرسش - خانم بقراط این وقایع اتفاقی بوده است یا برنامه ی خاصی  بوده است؟

ج – قطعن با برنامه بود برای 11 سپتامبر . بر اساس خبرگزاری ها و نشریات از جمله نشریات المانی، این فیلم نه ارزش هنری دارد و نه ارزش تاریخی. گذشته از این که چه مضمونی داشته ، با شناختی که اینان از توده عوام کشورهای اسلامی داشته اند، به عمد این کار را کرده اند و توانسته اند غوغایی ایجاد کنند، گذشته از خونریزی هایی که شده، تصویرهای زشتی که مانند همیشه از توده مسلمانان توسط خود مسلمانان نشان داده شده است. اینها اعتراض کرده اند که چرا ما و یا پیامبر ما را چنین نشان می دهید، اما خودشان رفتاری نشان می دهند که قابل تایید نمی تواند باشد و هیچ توجیهی برای این که ما این گونه نیستیم ، نمی تواند باشد.

توجه کنید که این خبرها از روز 11 سپتامبر منتشر شد، موضوع قطعنامه تازه شورای امنیت را علیه جمهوری اسلامی و نیز وقایع سوریه را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد که نیروی عظیم نظامی توسط غرب در اطراف لیبی، یمین و در اطراف کشورهای مسلمان نشان مستقر شود.

حیرانی – من سه احتمال را در نظر می گیرم :

1 – اسرائیل تاکید دارد که آقای اوباما را وادار به تصمیم گیری بیشتر علیه جمهوری اسلامی کند و از طرفی بر انتخابات ریاست جمهوری امریکا و برندگی جمهوری خواهان تاثیر بگزارد.
2 – می تواند از طرف القاعده باشد برای سالگرد 11 سپتامبر انجام داده باشد.
3 – می تواند از طرف جمهوری اسلامی باشد تا فضا را از خبرهای اتمی ایران و سوریه دور کند.


نظر شما چیست؟

ج – همه ی اینها می تواند باشد. سیاست های افراطی به هم نزدیک می شوند و همدیگر را تقویت می کنند. سیاست های افراطی باعث تحریک افراطیون مقابل می شود و به همین دلیل اینها همدیگر را تقویت می کنند.

حتمن بخشی از این جریان به انتخابات ریاست جمهوری امریکا مربوط می شود. زیرا انتخاب باراک اوباما که از نژادی دیگر بود واقعه ی مهمی در امریکا بود. اما نه مسلمانان افراطی و نه یهودیان افراطی و نه حزب جمهوری با وی موافق نیستندو حتا در  درون حزب دموکرات مخالفان زیادی دارد.

کسانی که فکر می کنند با پیروزی دموکرات ها، جنگ ها کاهش می یابد، اشتباه می کنند زیرا بزرگترین حملات خارجی امریکا در زمانی شروع شده که دموکرات ها روی کار بوده اند مانند حمله به ویتنام، حمله خلیج خوکها در دهه 60 و یا اولین حمله به عراق در سال 98 .- پرواز هواپیماهای امریکا روی بغداد.

سیاست های کلان امریکا ربط زیادی به حزب حاکم ندارد. آنها بر اساس منافع خودشان عمل می کنند.

حیرانی –

روزنامه دیلی تلگراف اشاره ای  داشت که  مسلمانان و غرب گوشی برای شنیدن حرف های هم ندارند. چگونه می توان به این رسید که مسلمانان بپذیرند آزادی در غرب را و غرب هم بپذیرد که با احساسات و اعتقادات مردم بازی نکند.

 چه  راهکاری به  نظرتان می رسد. با توجه به این که گروه هایی هستند که از این عواطف سوء استفاده می کنند و از آن طرف هم گروه هایی هستند که از این آزادی سوء استفاده می کنند.

ج – در مورد مسلمان ها باید با کار فرهنگی و آموزش حد بردباری را بالا برد. من اعتقاد ندارم که همه مسلمان این چنین هستند.ما می ببینیم که در مورد سلمان رشد و دیگر مسائل خیلی از مسلمانان چنین اقداماتی را تایید نمی کنند. ممکن است علیه این فیلم باشند، ممکن است احساساتشان هم جریحه دار شده باشد، اما از این کارها نکرده اند. اینها در واقع از عوام سوء استفاد ه می کنند.  
این واکنش های سازمان یافته است همانطور که شما گفتید اتفاقن ... اتفاقن.

در مورد غرب تجربه نشان داده است که بخشی از منافع افراطیون باعث می شود که از صلح و صفا در دنیا خبری نباشد. اگر چنین باشد باید در کارخانه های اسلحه سازی شان را ببندند.

منافعی است که حتا به ذهن توده ی عوام نمی رسد که چگونه مورد سوء استفاده قرار می گیرند. در این جریان ها مسلمانان با این احساسات عوامانه بیشتر علیه مسلمانان عمل می کنند. وقتی لیبیایی ها بخاطر اعتقادشان جایی را تخریب می کنند، در واقع به ضرر خودشان  عمل می کنند؛ لیبی را تخریب می کنند.

این سطح فرهنگ بالا نخواهد رفت مگر بوسیله ی حکومت های دموکرات و ملی – در حد خودشان – تا بتوانند ثروتی که  کشورهای عربی و مسلمان نشین بوفور دارند، در خدمت بالا بردن فرهنگ بکارگیرند. در غیر این  صورت  همینطور مورد سوء استفاده قرار خواهند گرفت و خودشان به خودشان بیشتر ضربه خواهند زد.


حیرانی – جمهوری اسلامی و روحانیون بین مردم تبلیغ می کنند که اگر ما برویم، هرکسی که بعد از ما بیاید، دینتان را بباد خواهد داد.

چگونه اپوزیسیون می تواند به مردم توضیح دهد که کسی کاری به مذهب مردم ندارد. مسئله این است که مذهب و سیاست – حکومت – از هم جدا است.

ج – من فکر می کنم که بسیاری از مردم ایران – غیر از اعرابند-  و به همین نتیجه رسیده اند. کسی که به دین و ایمان مردم بیشترین صدمه را زده، جمهوری اسلامی بوده است. البته این نتیجه ی 33 سال فشار، تخریب و کشتار بوده است و بهای سنگینی است که مردم پرداخته اند.

البته این آگاهی سازمان یافته نیست و هنوزمسیر درستی – مشخصی -  نیافته است. به همین جهت فشار از یک سو، ممکن است مردم را در جهت افراط گرایی مخالف براند. مثلن در جهت ناسیونالیستی  افراطی قرار بگیرند یا ایده ئولژی های دیگر.

من فکر می کنم که  روشنفکران و اپوزیسیون از یک طرف  کارشان باید جهت روشنگری داشته باشد. و از سوی دیگر درجهت یک اعتلاف ملی با چند خواسته ی مشخص حرکت کنند که خوشبختانه نشانه های آن دیده می شود؛ گر چه هنوز تا رسیدن به این مرحله راه زیادی در پیش دارند.

اعتقاد به  تمامیت ارضی کشور، اعتقاد به دموکراسی  و اصول مندرج در اعلامیه حقوق بشر است. جدایی دین از دولت است و مسائل دیگری که مورد نیاز همه ی مردم ایران است.

به نظر من کسانی که مدعی دموکراسی و حقوق بشرند، باید این توانایی داشته باشند که سر این موضوعات بسیار روشن  به توافق برسند به عنوان پایگاه مردم ایران.

در داخل ایران چنین امکانی برای این توافقات وجود ندارد چون می بینیم که حتا نخست وزیر و رئیس مجلس شورای اسلامی سابق
از تماس با مردم داخل ایران حتا محروم شده اند.  






هیچ نظری موجود نیست:

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-20716781-5']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();